جدی 06, 1399 15:15 Asia/Kabul
  • اظهارات تامل برانگیز حکمتیار درباره مسلح کردن مردم افغانستان
    اظهارات تامل برانگیز حکمتیار درباره مسلح کردن مردم افغانستان

رئیس حزب اسلامی افغانستان دراظهاراتی تامل برانگیر خواستار مسلح کردن مردم این کشو.ر برای تامین امنیت شد.

به گزارش رادیو دری ، گلبدین حکمتیار در اظهاراتی جنجالی از دولت اشرف غنی خواست  به مردم جواز حمل جنگ‌افزار داده شود تا از جان خود محافظت کنند. 

وی به  بهانه اینکه دولت افغانستان  در تأمین امنیت  ناکام بوده است گفت باید مردم مسلح شوند   تا از خود  در برابر مخالفان مسلح دفاع کنند.  

 موضع جنجالی رئیس حزب اسلامی افغانستان  درباره مسلح کردن مردم این کشور در حالی است که وی پیشتر تشکیل دولت موقت در افغانستان  و براندازی دولت مشروع اشرف غنی را خواستار شده بود که این مواضع با خشم  مقامات و شخصیت های این کشور روبرو شد.

پیشنهاد تامل برانگیز و جنجالی حکمتیار برای مسلح کردن مردم افغانستان به بهانه ناتوانی دولت این کشور برای تامین ثبات و امنیت آنان جلوه تازه ای از رویکردهای ماجراجویانه رئیس حزب اسلامی افغانستان در عرصه سیاست و امنیت است.

حکمتیار که در سال 2016 با امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان ،جنگ علیه دولت این کشور را متوقف کرد همواره رویکرد غیر سازنده درقبال مسائل و تحولات افغانستان داشته است.

رئیس حزب اسلامی افغانستان در سفر چندی پیش خود به پاکستان با طرح تشکیل دولت موقت در آن کشور به بهانه  گره گشایی از بن بست در مذاکرات صلح با طالبان،خشم شدید دولت و مقامات سیاسی افغانستان را برانگیخته بود.

پس از موضع حکمتیار درباره لزوم تشکیل دولت موقت در افغانستان برای پیشبرد برنامه آشتی ملی در این کشور،این گمانه از سوی  برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان مطرح شد که حمایت  وی از مسئله شکل گیری دولت موقت و کنار رفتن دولت مشروع و قانونی اشرف غنی که از مطالبات طالبان محسوب  می شود،نوعی توافق بین وی و این گروه برای ایجاد ائتلاف  برای آینده سیاسی افغانستان است.

رئیس حزب اسلامی یکسال پیش هم با اشاره به تلاش های دولت و ملت افغانستان برای خاتمه جنگ و برقراری صلح در این کشورگفته بود،طالبان و دولت افغانستان باید درباره تشکیل دولت موقت،ایجاد آتش‌بس و برگزاری انتخابات شفاف گفت وگو کنند و به توافق برسند.

ریشه طرح تشکیل دولت موقت در افغانستان به حدود دو سال پیش باز می گردد که طی آن زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مدعی شده بود این کشور برای خروج از بن بست مذاکرات صلح  با طالبان باید به سمت تشکیل دولت موقت حرکت کند.   

موضع تازه حکمتیار برای مسلح کردن مردم افغانستان به بهانه عدم توانایی دولت این کشور برای تامین امنیت در حالی است که   

در سال های گذشته هم چنین طرحی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده بود که با مخالفت های دولت و گروه های مختلف سیاسی مواجه شد.

مسئله مسلح کردن مردم افغانستان به دلیل پیامدهای خطرناک آن از پشتوانه ملی در این کشور برخوردار نیست و این گمانه وجود  دارد که ارائه چنین طرحی از سوی رئیس  حزب اسلامی تنها با هدف تضعیف سیاست های امنیتی دولت محمد اشرف غنی صورت گرفته است.

با توجه به آنکه طرح تسلیح مردم افغانستان برای دفاع از خود در قبال تهدیدات و حملات تروریستی می تواند به نوعی هرج  و مرج امنیتی براثر سوء استفاده از سلاح و افزایش تهدید جان مردم این کشور منجر شود، نیت حکمتیار در این طرح در راستای منافع ملی و مصالح عمومی افغانستان ارزیابی نمی شود.  

کلیدواژه