جدی 07, 1399 17:28 Asia/Kabul
  • برگزاری نمایشگاه جنگ شوروی و افغانستان در قزاقستان + تصاویر
    برگزاری نمایشگاه جنگ شوروی و افغانستان در قزاقستان + تصاویر

همزمان با ۶ جدی سالروز حمله قشون سرح شوروی به افغانستان، نمایشگاه جنگ افزارهای استفاده شده در جنگ شوروی و افغانستان در «شهر اوسکمین قزاقستان» برگزار شد.

به گزارش رادیودری به نقل از شفقنا، در این نمایشگاه جنگ افزارهایی که اتحاد جماهیر شوروی در جنگ افغانستان از آنها استفاده کرده است به نمایش درآمده است.

در ۶ جدی ۱۳۵۸برابر با (۲۷ دسامبر ۱۹۷۹) به فرمان «لئونید برژنف» رهبر شوروی، سپاه چهلم این کشور با ۱۳۰ هزار نیرو وارد افغانستان شد و در نهایت در دوران «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر این کشور، در ماه ثور ۱۳۶۷ عقب نشینی خود را آغاز کرد و آخرین گروه از نظامیان قشون سرخ در ماه دلو ۱۳۶۷ از افغانستان خارج شدند.

این جنگ بیش از یک میلیون کشته و نزدیک به پنج میلیون مهاجر و آواره برجای گذاشت و  به باور نسل جدید رهبران روسیه، این حمله یکی از اشتباهات بزرگ کاخ کرملین در سیاست خارجی در آن دوره به حساب می آید.

گروه‌های مجاهدین که علیه دولت افغانستان و اشغال کشور فعالیت داشتند، مورد پشتیبانی‌های سیاسی از منابع مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، و دیگر کشورها قرار داشتند و در مقابل دولت دست نشانده افغانستان مورد پشتیبانی شوروی و هند قرار گرفته بود.

حمایت دهلی نو از کابل صرفاً سیاسی بود اما روس‌ها از دولت کمونیستی کابل حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی تمام و کمالی به عمل می‌آورند.

جنگ افغانستان نقطه عطف مهمی در دوران جنگ سرد محسوب می‌گردد و همچنین سهم بزرگی بر پایان جنگ سرد داشت.

به‌واسطه روند طولانی جنگ، جنگ افغانستان به «جنگ ویتنام شوروی» تشبیه شده و از دیگر نام‌های مشهور آن «تله خرس» می‌باشد.

در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۷۹، نیروهای ویژه ارتش سرخ با حمایت سربازان ارتش افغانستان، «حفیظ الله امین» رئیس جمهور وقت را ترور و تأسیسات کلیدی دولت را در کابل اشغال کردند.

بدین ترتیب جنگ خونین برای نسل‌های بعدی با پیامدهای وحشتناک جهانی در افغانستان آغاز شد.

اختلاف بین دو ایدئولوژی در سطح دنیا در دوران جنگ سرد یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی، دلیل وقوع این جنگ بود.

 

کلیدواژه