جدی 09, 1399 17:35 Asia/Kabul
  • فعال بودن یک سینمای دولتی در کابل
    فعال بودن یک سینمای دولتی در کابل

فقط یک سینمای دولتی در کابل پایتخت افغانستان فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، به گفته هنرمندان بخش سینما در افغانستان؛ تا سی سال پیش، افغانستان چهل و پنج سینما داشت که بیست و سه سینمای آن در کابل فعال بودند.

از 23 سینمای فعال کابل هم اکنون، سه سینمای بخش خصوصی و یک سینمای بخش دولتی در کابل پایتخت افغانستان فعال است. آریانا تنها سینمای فعال دولتی در کابل است.

تالار این سینما گنجایش 600 تماشاگر را دارد اما شمار تماشاگران این سینما در هفته کمتر از دویست نفر است.

براساس این گزارش، نخستین سینمای دولتی افغانستان، "سینما بهزاد" بود و زنان اولین بار در این سینما، به تماشای فیلم نشستند. سینما بهزاد حدود 90 سال پیش در باغ قاضی، بخش قدیمی شهر کابل ساخته شد و پایتخت نشینان افغانستان با سینما و تماشای فیلم آشنا شدند. این سینما اکنون مخروبه است.

همزمان با 28 دسامبر/8جدی و روز جهانی سینما، هنرمندان و سینماگران افغانستان از افزایش تهدیدها و ادامه ناامنی های ناشی از اشغالگری و جنگ در این کشور ابراز نگرانی کردند. شماری از سینماگران و هنرمندان روز دوشنبه در نشستی  در تالار سازمان  اطلاعات و فرهنگ بلخ گفتند: اگر امنیت باشد، آنان زیبایی افغانستان را به تصویر می‌کشند.

ازیک ماه  گذشته تاکنون که ترورهای هدفمند و حملات به فعالان جامعه مدنی، کارمندان رسانه و فعال حقوق زنان و شخصیت ها در افغانستان افزایش یافته، موجی از نگرانی را در میان قشرهای مردم  افزایش داده است.

کلیدواژه