تجلیل از سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان+ صوت
(last modified 1399-10-16T13:47:49+00:00 )
جدی 16, 1399 18:17 Asia/Kabul

از هفدهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان طی محفلی باشکوه امروز با حضور سید عبدالوحید زاهد قتالی والی هرات و مسئولین بلندپایه محلی در پوهنتون هرات تجلیل شد.

در این محفل، سخنرانان قانون اساسی افغانستان را یکی از بهترین قوانین اساسی تاریخ کشور و منطقه عنوان نموده و تمکین به آن را وظیفه همگانی دانستند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، سید عبدالوحید زاهد قتالی والی هرات، قانون اساسی افغانستان را کامل و مورد پسند اکثریت مطلق شهروندان کشور دانست و از تطبیق یک‌سان آن بالای تمامی شهروندان اطمینان داد‌.

والی هرات قانون‌گریزی را در اداره محلی هرات غیرقابل تحمل دانسته ‌و تقویت قوه نظارتی بر تطبیق قانون را عامل موثر بر پایان دادن قانون‌گریزی در کشور دانست.

وی تطبیق کامل مواد قانون را مستلزم تلاش ادارات مسئول در بلند بردن بیشتر سطح آگاهی شهروندان و کارمندان ادارات دانست‌.

قضاوت‌یار محمد شریف فانی، رئیس عمومی محاکم استیناف هرات تمامی اجراآت محاکم را مطابق به قانون اساسی کشور دانست و از استقلال قوه قضائیه و تطبیق کامل قانون اساسی کشور در محاکم اطمینان داد.

پوهندوی دکتور عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات، قانون اساسی افغانستان را یکی از بهترین قوانین اساسی تاریخ کشور و حتی منطقه عنوان کرده و آگاهی از قانون، تطبیق قانون و تمکین به قانون اساسی را سه رکن اساسی برای انکشاف و پیشرفت جامعه دانست.

سید اشرف سادات، فعال مدنی، قانون اساسی افغانستان را توسعه یافته‌ترین قانون طول تاریخ افغانستان دانست و از مجریان قانون خواست تا در قسمت تطبیق تمامی مواد آن، سازوکارهای مناسب و موثری روی دست گیرند.

قابل ذکر است که قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان عالی‌ترین سند حقوقی، در ۱۴جدی سال ۱۳۸۲ تصویب گردید که از آن زمان تاکنون مبنای عمل قوه‌های مقننه، قضائیه و اجرائیه در کشور است.

این قانون به‌عنوان مرجع و مادر تمام قوانین، هویت ملی را تعریف و طرزالعمل نظام را مشخص نموده است که براساس آن نظام حاکم جمهوری اسلامی و حکومت بر پایۀ مردم سالاری و آرای شهروندان استوار است.

گزارش محمدی خبرنگار رادیودری از هرات:

کلیدواژه