جدی 17, 1399 16:04 Asia/Kabul
  • تجهیز گمرک اسلام قلعه افغانستان برای توسعه روابط با ایران
    تجهیز گمرک اسلام قلعه افغانستان برای توسعه روابط با ایران

معاون والی هرات کشور افغانستان بر ایجاد و گسترش زیرساختها برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه روابط اقتصادی بین ۲ کشور ایران و افغانستان در گمرک اسلام قلعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مونسه حسن زاده روز چهارشنبه در چهارمین نشست مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و ولایت هرات افغانستان در مشهد افزود: دولت افغانستان اخیرا هفت منطقه را به عنوان بخشهای اقتصادی در نظر گرفته که مهمترین آن گمرک اسلام قلعه است که به زودی در این بارنداز، تاسیسات گمرکی و توقفگاه‌ها و زیرساختهای اقتصادی فراهم می‌شود که نویدی برای جذب بخش خصوصی و توسعه سرمایه گذاری خواهد بود.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا همه جوامع را تحت تاثیر قرار داد و این موضوع باعث شد که موفق به برگزاری نشست مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات در زمان تعیین شده، نشدیم که امید است طی ۲ روز برگزاری چهارمین نشست و توافقات موثر بتوان زمان از دست رفته را جبران کرد.

معاون والی هرات کشور افغانستان گفت: زمینه توسعه مناسبات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و افغانستان بسیار گسترده است و افتتاح خط راه آهن خواف – هرات در کاهش هزینه‌های حمل و نقل حوزه مراودات تجاری بین کشورها نقش موثری دارد که از همکاری ایران در این زمینه کمال تشکر را داریم.

حسن زاده افزود: مناسبات اقتصادی و مشترکات فرهنگی بین ایران و افغانستان سابقه بسیار طولانی دارد و طرفین برای فراگیر شدن این مناسبات تلاش‌های زیادی انجام داده اند.

وی اضافه کرد: براساس تفاهمنامه منعقده بین ۲ کشور ایران و افغانستان، کمیته مشترک اقتصادی تشکیل شده و تاکنون مشکلات زیادی در خصوص حمل و نقل و سوخت و مواردی از این دست را بین ۲ کشور برطرف کرده است.

معاون والی هرات کشور افغانستان با تاکید بر اهتمام بیشتر کمیته مشترک همکاریهای ۲ کشور برای برطرف شدن مشکلات در مرز دوغارون و اسلام قلعه افزود: متاسفانه برخی از توافقات انجام گرفته در این کمیته توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام نمی‌گیرد لذا لازم است انجام این توافقات پیگیری و با مفاد تفاهمنامه تطبیق داده شود تا دستگاه‌های متولی ملزم به اجرای آنها شوند.

حسن زاده افزود: دستگاههای دولتی افغانستان نهایت تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات گمرکی، حمل و نقل، فرآورده‌های نفتی، گاز، ارز و مواردی از این دست در مرز مشترک ۲ کشور به کار بسته‌اند و ادارات محلی نیز در این زمینه همراهی زیادی داشته‌اند و انتظار می‌رود مسوولان اقتصادی افغانستان و ایران در اجرای مفاد تفاهمنامه بین ۲ کشور اهتمام ویژه داشته باشند، موانع را برداشته و زمینه فعالیت بخش خصوصی ۲ کشور را فراهم کنند.

وی ادامه داد: همان طور که مسوولان خراسان رضوی همه تسهیلات را برای فعالیت تجار ایرانی و صادرات کالای آنها به افغانستان فراهم کرده‌اند انتظار می‌رود مسوولان، امکان صادرات محصولات زراعی افغانستان به استان خراسان رضوی را نیز به وجود آورند و موانع در این مسیر را بردارند.

اسلام‌قلعه نام شهرکی در ولسوالی کُهسان ولایت هرات واقع در نقطه صفر مرزی افغانستان با ایران است. این شهرک دارای گمرک فعالی است و بازرگانی و رفت‌ و آمد زیادی در آن صورت می‌گیرد. این گمرک که با نام گمرک اسلام قلعه شناخته می‌شود در جوار گمرک دوغارون ایران قرار دارد.

کلیدواژه