جدی 17, 1399 19:35 Asia/Kabul
  • تاکید مذاکره کننده ارشد افغان بر مخالفت طالبان با تشکیل دولت موقت
    تاکید مذاکره کننده ارشد افغان بر مخالفت طالبان با تشکیل دولت موقت

عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در قطر گفت: طالبان خواستار ایجاد دولت موقت نیست و نظام ایده‌آل آنها برپایه تعیین زعیم بوده و فرد محور است.

به گزارش  خبرنگار رادیو دری به نقل از تسنیم، «امین احمدی»  درباره دولت موقت و مواضع طالبان در این باره تصریح کرد : تفاوت اساسی نظام طالبان با نظام جمهوری در این است که نظام طالبان فرد محور است.

وی همچنین افزود:  اولویت این تیم در مذاکره با طالبان توافق بر سر تامین آتش‌بس است بنابراین درباره چگونگی نظام جمهوریت یا نظام بدیل آن، پیکربندی و تعریف حقوق و آزادی‌‌‌های اساسی مردم افغانستان، چگونگی جایگاه دین اسلام در نظام و در قانون‌‌‌گذاری و حکومت‌‌‌داری باید در یک فضای آرام و عاری از جنگ و خشونت میان دو طرف بحث شود.

احمدی درباره دیدگاه طالبان در مذاکرات گفت: «اولویت طالبان چگونگی نظام افغانستان و یک سلسله مؤلفه‌‌‌هایی است که نظام آینده را تشکیل می‌‌‌دهد؛ همچنان طالبان باور دارند که حقوق بشر، حقوق اساسی، حقوق شهروندی و حقوق زنان آنگونه که در قانون اساسی تعریف شده، از چارچوب اسلام خارج است و طالبان می‌‌‌خواهند که این موارد طوری بازتعریف شود که در چارچوب اسلام قرار بگیرد».

این عضو تیم مذاکره افغانستان در تشریح نظام مورد نظر طالبان نیز اظهارداشت: «تصور اساسی طالبان این است که اساس مشروعیت از زعامت شکل می‌گیرد. وقتی که زعیم تعیین شد حکومت شرعی و دینی به‌وجود می‌آید و تمامی نهادها و ارکان دولت از زعامت شرعی مشروعیت خود را کسب می‌کند»

کلیدواژه