جدی 20, 1399 10:26 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست هم اندیشی و انسجام پیرامون مذاکرات صلح افغانستان
    برگزاری نشست هم اندیشی و انسجام پیرامون مذاکرات صلح افغانستان

در راستای بررسی مذاکرات صلح و همچنین هماهنگی و انسجام گروهها و احزاب، جلسه بزرگی با اشتراک شخصیتهای ملی و مذهبی به میزبانی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان جمعه (۱۹ جدی) برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از شفقنا؛  دراین جلسه محمد کریم خلیلی ، محمد محقق ، سیماسمر، علما، بزرگان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی به میزبانی استاد سرور دانش حضور داشتند.

سرور دانش، معاون رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات صلح با گروه طالبان گفت: امروز در شرایط حساس و دشواری قرار داریم که نیازمند همدلی، همبستگی و اتحاد همه مردم افغانستان است و همه ما از روند صلح، هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوریت نظام، قانون اساسی و حقوق اساسی شهروندان حمایت می‌کنیم.

وی افزود، همانگونه که جنگ دشواری ‌های خود را دارد، صلح نیز دشواری‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه دارد؛ مخصوصا صلح با گروهی که ۲۷ سال با همه مردم افغانستان در همه ولایات کشور در جنگ بوده و هم اکنون نیز بر تشدید خشونت ها ادامه می دهد.

سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: صلح یک ضرورت است و با اتحاد، همدلی و همبستگی می‌توانیم به صلح عادلانه و پایدار برسییم.

وی افزود: نظام دموکراتیک، حفظ ارزشهای حقوق بشری و حقوق برابر شهروندی از خواست‌های اساسی مردم افغانستان در روند صلح است که به هیچ صورت نباید نادیده گرفته شود.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در سخنان خود بر وحدت و همبستگی مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: ما باید از مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح شرم نکنیم و با جدیت خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح و از آن دفاع کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در این نشست  بر ضرورت تامین صلح و پایان دادن به جنگ کنونی تاکید کرد.

خلیلی گفت: مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان از روند صلح حمایت می‌کنند و هیچ کس مخالف صلح نیست.

وی تاکید کرد صلح نباید به معنی برگشت به گذشته باشد و چنین صلحی نه برای مردم افغانستان قابل قبول است و نه برای کشورهای منطقه و جهان.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تاکید کرد آن چه طالبان به عنوان نظام سیاسی پیشنهاد می کنند برای نسل امروز قابل پذیرش نیست و آن ها نیز واقعیت های امروز افغانستان را درک کنند.

گفتنی است که در این جلسه بر ادامه ی  این گونه جلسات و تماس ها به منظور هماهنگی های بیشتر و مشوره های لازم تاکید شد.

دراین راستا نخستین نشست بین دانش، محقق و خلیلی به میزبانی خلیلی چند روز پیش به میزبانی خلیلی برگزار شد.

کلیدواژه