جدی 20, 1399 13:17 Asia/Kabul
  • راه‌اندازی کارزار دیپلماتیک برای جلب حمایت بین‌المللی از سوی افغانستان
    راه‌اندازی کارزار دیپلماتیک برای جلب حمایت بین‌المللی از سوی افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که کارزاری را با هدف جلب حمایت بین‌المللی برای موفقیت روند صلح، مذاکرات جاری و برآورده‌شدن خواست مردم افغانستان در این روند از طریق «دیالوگ دیپلماتیک» به راه انداخته است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از فارس، گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، روز شنبه، بیستم جدی در یک نوار تصویری که به رسانه‌ها فرستاده است، می‌گوید که این کارزار هم‌زمان با شروع دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه آغاز شده است.

به گفته هیواد، هدف این کارزار جلب حمایت بین‌المللی برای کامیابی روند صلح، موفقیت مذاکرات صلح و خواست‌های مردم و حکومت افغانستان از این روند است.

هیواد خواست مردم و دولت افغانستان را کاهش خشونت، تأمین آتش‌بس، برقراری صلح پایدار و با عزت توصیف کرد که به گفته او، این موضوعات از اولویت‌های مهم دولت نیز است.

گران هیواد گفت که محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه با تماس با همتایان خود در کشورهای «مهم و بزرگ» این کارزار را آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان افزود که حنیف اتمر تاکنون با وزیران خارجه شش کشور از جمله کانادا، استرالیا، هندوستان، ترکمنستان، نروژ و اندونزی گفت‌وگو کرده است.

وی همچنین گفت که اتمر با نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز درباره روند صلح بحث کرده است.

برای تأمین صلح در کشور اجماع بین‌المللی یکی از شرایط اساسی به شمار می‌رود. به همین ترتیب، اجماع منطقه و نیز اجماع ملی برای صلح مهم پنداشته می‌شود.

در کابل هرچند مقام‌ها بارها تأکید کرده‌اند که اجماع بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برای تأمین صلح در کشور وجود دارد، اما اختلاف در دیدگاه‌ها و شیوه رسیدن به صلح نیز کم نیست.

دور دوم مذاکرات صلح شام روز چهارشنبه به صورت مقدماتی آغاز شد و قرار است که روز شنبه دوباره برگزار شود. دور اول این مذاکرات در بیست‌ودوم قوس پس از سه ماه مذاکره پایان یافت.

کلیدواژه