جدی 21, 1399 09:02 Asia/Kabul
  • تجلیل مقام های برجسته سیاسی افغان از شخصیت شهید سلیمانی
    تجلیل مقام های برجسته سیاسی افغان از شخصیت شهید سلیمانی

شماری از شخصیت های برجسته سیاسی افغان با شرکت در وبیناری یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشتند .

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  محمدحسن جعفری دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت : شهید سلیمانی شخصیتی منحصر به فرد و الگوی مبارزه علیه استکبار جهانی بود و در مسیر انتقال یک پیام مهم برای صلح و ثبات منطقه به شهادت رسید.

وی که در وبیناری با عنوان  "بررسی نقش سردار سلیمانی در مسأله افغانستان"  سخن می گفت افزود:شهیدسلیمانی به  جهاد افغانستان کمک کرد و با شخصیت های جهادی رابطه صمیمی داشت.

امیر محمد اسماعیل خان عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان  هم در مورد شخصیت شهید سلیمانی گفت:  ایشان با روابطی که با مجاهدین داشت در حل مشکلات، امید بسیار خوبی برای مجاهدین بود.  

وی اظهار داشت: در دوران بازسازی نیز به همین ترتیب به محض آزادی افغانستان، ایشان توجه جدی خود را  به بازسازی کشور معطوف کرد و  هرگز مردم افغانستان این تلاشها را فراموش نمی کنند.

محمد اکبری رهبر حزب حراست ملی افغانستان و یکی از رهبران جهادی این کشور هم  به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی، در سخنانی او را مردی مومن، خدا محور و متقی دانست و تاکید کرد که وی در صدد احیای عظمت اسلام و وحدت مسلمین بود.

وی گفت: شهید سلیمانی نه تنها در ایران بلکه در منطقه و به خصوص افغانستان برای وحدت مسلمانان و تقویت پایه های اخوت اسلامی تلاش فراوان می کرد.

عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان دیگر مهمان این برنامه، نقش شهید قاسم سلیمانی را در حمایت از محور مقاومت برجسته خواند و گفت: او به محض حاکمیت طالبان ، وارد افغانستان شد و با گروه مقاومت همکاری کرد.

پدرام افزود: قاسم سلیمانی و احمدشاه مسعود  تا زنده بودند برای حق جنگیدند و هرچه هم داشتند برای ملت های خود و این تمدن مصرف کردند و این حوزه را سربلند ساختند.

مولوی حبیب الله حسام رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز از همکاری شهید   سلیمانی با مقاومت افغانستان یاد کرد و گفت: ایشان به عنوان بازوی توانا و یاری  مخلص برای جریان های مقاومت بود.

مولوی محمد مختار مفلح رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان نیز در رابطه با نقش شهید قاسم  سلیمانی در افغانستان گفت: او تنها کسی بود که دوش به دوش شهید احمد شاه مسعود در سنگرهای نبرد حضور فعال داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در این وبینار گفت: ما افغانستانی ها موظف هستیم بیش از هر کس دیگری از شهید  سلیمانی تجلیل  کنیم، به دلیل آن که حق بزرگی به گردن ما دارد.

حسینی مزاری خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی نه تنها در عرصه سیاسی و امنیتی در افغانستان تأثیرگذار بوده، بلکه در عرصه اقتصادی و بازسازی فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بوده است.

سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه 8 نفر دیگر، سوم ژانویه در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد عراق، به شهادت رسیدند.

کلیدواژه