جدی 22, 1399 17:30 Asia/Kabul
  • انتقاد رئیس پارلمان افغانستان از اظهارات غنی در مورد تصویب بودجه
    انتقاد رئیس پارلمان افغانستان از اظهارات غنی در مورد تصویب بودجه

رئیس پارلمان افغانستان ، در واکنش به سخنان اخیر اشرف غنی گفت ، مجلس اجازه نمی‌دهد کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی‌های عامه را حیف‌ومیل کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، میر رحمان رحمانی رئیس پارلمان افغانستان در نشست عمومی روز دوشنبه (22 جدی) از عدم توجه حکومت به مصوبات مجلس انتقاد کرد و گفت که برخی‌ها با تفسیر سلیقه ای قانون اساسی درصدد غارت دارایی‌های ملی می‌باشند.

رحمانی افزود که اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر صلاحیت این مجلس در مورد تصویب بودجه نشان‌دهنده‌ی «دیدگاه تاریک» و «بی‌خبری» او از مواد قانون اساسی کشور است. او تأکید کرد که برمنبای این قانون، تعدیل بودجه وظیفه‌ حکومت می‌باشد، اما تصمیم‌گیری و تأیید آن از صلاحیت‌های مجلس نمایندگان است.

وی در ادامه گفت که «فلسفه وجودی پارلمان مفیدسازی منطقی بودجه برای استفاده از دارایی‌های ملی است».

با این حال، میررحمان رحمانی از حکومت خواست که هرچه زوتر لایحه تعدیل‌شده‌ی بودجه را به مجلس نمایندگان بفرستد. او تأکید کرد که باید در پیش‌نویس تعدیل‌شده‌ی بودجه، افزایش منطقی و متوازن در حقوق کارکنان دولت درنظر گرفته شود.

رحمانی افزود که تا تصویب بودجه، این مجلس به مرخصی زمستانی نمی‌رود.

وی در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که رییس‌جمهور غنی روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۷ جدی) در نشست کابینه در واکنش به رد طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ گفته بود که براساس قانون اساسی، تهیه و ارایه‌ی بودجه کار قوه‌ی اجرائیه است و پارلمان تنها می‌تواند آن را رد و یا قبول کند.

 

کلیدواژه