جدی 23, 1399 09:47 Asia/Kabul
  • کابینه افغانستان طرح پیش‌نویس دوم سند بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب کرد
    کابینه افغانستان طرح پیش‌نویس دوم سند بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب کرد

کابینه‌ی افغانستان طرح پیش‌نویس دوم بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب و طرح مذکور از سوی وزارت مالیه به نشست کابینه ارائه شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که جلسه کابینه به ریاست محمد اشرف غنی، روز (دوشنبه، ۲۲ جدی) با اشتراک اعضای کابینه و والی‌های کشور از طریق ویدیوکنفرانس، در ارگ برگزار شد.

در نشست کابینه رئیس‌جمهوری افغانستان از اعضای کابینه و والی‌های ولایات خواسته است تا برای انسجام و بسیج افکار ملی پیرامون روند صلح و توحید نظریات به صورت دقیق و ایجاد فکر تاریخی و جهانی، تلاش کنند.

وی همچنین تمامی ادارات ذیربط را برای تحکیم هماهنگی با روسای ولایتی مربوط، تمرکز روی ولسوالی‌ها، قریه‌ها و شهرداری‌ها، ترتیب کارشیوه واضح جهت هماهنگی بهتر با ولایات و چگونگی تسهیل روابط مرکز و ولایات، موظف کرد.

سپس عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه پیش‌نویس دوم بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ را به جلسه کابینه ارایه کرده و گفته است که در سال مالی ۱۳۹۹ تمامی شرایط تمویل کنندگان کمک‌های اختیاری برآورده شده‌است.

وی علاوه کرده است که در بخش بودجه عادی ۱۲ درصد صرفه‌جویی صورت گرفته و بودجه توسعه‌ای نیز با وجود مشکلات شیوع ویروس کرونا، سرانجام ۸۶ درصد مصرف شده‌است.

در همین حال معین مالی وزارت مالیه، هدف از ارایه پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را به کابینه، دریافت بعضی نیازمندی‌های جدید که قبلاً پیشبینی نشده بود بیان کرد و گفت، با در نظرداشت آن، تزئیدات و تنقیصاتی در بودجه به میان آمده که در سقف بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ نیز تغییرات رونما شده و این امر منظوری دوباره کابینه را ایجاب می‌کند.

وی گفت که سقف بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ در این پیش‌نویس با افزایش ۲۰.۴ میلیارد افغانی پیشنهادی از ۴۵۲.۶۴۱ میلیارد افغانی به ۴۷۳.۰۴۰ میلیارد تغییر یافته که از آن جمله مبلغ ۳۱۱.۱۹۹ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و مبلغ ۱۶۱.۸۴۲ میلیارد افغانی دیگر آن بودجه توسعه‌ای را در بر می‌گیرد .

به گفته ارگ ریاست جمهوری، کابینه بعد از بحث و تبادل نظر، طرح پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب کرد و از وزارت مالیه خواست تا در طی مراحل آن از طریق شورای ملی اقدام فوری کند.

این در حالیست که مجلس نمایندگان پیش از این یک بار سند بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را به دلیل عدم توازن در آن با اکثریت آرا رد کرده‌بود.

گفتنی است که اعضای مجلس نمایندگان در جلسه عمومی امروز خود با انتقاد تند از سخنان رئیس‌جمهور غنی گفته است، تا زمان که توازن و طرح یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولتی در بودجه سال مالی ۱۴۰۰ گنجانده نشود، آن را تایید نخواهند کرد.

کلیدواژه