جدی 30, 1399 12:15 Asia/Kabul
  • امرالله صالح: تنها یک انتخابات در تابستان سال آینده برگزار می شود
    امرالله صالح: تنها یک انتخابات در تابستان سال آینده برگزار می شود

معاون اول ریاست ‌جمهوری افغانستان گفت تنها یک انتخابات در فصل تابستان سال آینده‌ خورشیدی برگزار می‌شود .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «امرالله صالح»، معاون اول ریاست‌جمهوری گفت که به‌خاطر تحکیم هرچه بیشتر پایه‌های جمهوری، یکی از چهار انتخابات (شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌های، شهرداری‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی) در فصل تابستان سال آینده‌ی شمسی برگزار می‌شود.

صالح صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جدی) در صفحه‌ی رسمی خود درفیس‌بوک  نوشت، آرزوی حکومت برگزاری تمامی این انتخابات‌ها است، اما اگر به‌دلیل مشکلات لجستیکی نتواند هر چهار انتخابات را برگزار کند، یکی را حتما برگزار خواهد کرد.

صالح نوشته است که در نشستی زیر نظر رییس‌جمهور اشرف غنی با کمیسیون مستقل انتخابات، به او وظیفه سپرده شده تا یک ماه دیگر در ارتباط به حوزه‌بندی برای انتخابات شوراهای ولایتی گزارش تهیه کند.

معاون اول ریاست‌جمهوری افزوده است که حوزه‌بندی یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین مسایل انتخابات است؛ زیرا به گفته‌ی او، حوزه‌بندی می‌تواند «حس تجرید و تقلیل را برای بخش یا بخش‌هایی از جامعه در پی داشته باشد».

امرالله صالح نوشته که در نشست رییس‌جمهور با کمیسیون مستقل انتخابات، به او همچنان وظیفه سپرده شده است تا با سازمان‌ها و نهادهای جهانی به‌ویژه سازمان ملل هماهنگی کند.

کمیسیون مستقل انتخابات در ۲۹ قوس به حکومت پیشنهاد کرده بود که انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و تعدادی از شهرداری‌ها در ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) برگزار شود.

 اشرف غنی در دیداری با کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در تاریخ ۲۸ جدی گفته بود که حکومت به اصل انتخابات متعهد است و تسهیلات لازم را برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی، شهرداری‌ها و انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی فراهم می‌کند.

روز گذشته، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) از آمادگی حکومت برای برگزاری این انتخابات‌ها ابراز نگرانی کرد.

کلیدواژه