جدی 30, 1399 12:44 Asia/Kabul
  • افزایش نگرانی ها در افغانستان از کندی مذاکرات صلح در قطر
    افزایش نگرانی ها در افغانستان از کندی مذاکرات صلح در قطر

شماری از نمایندگان مجلس ،سیاستمداران و مردم افغانستان از تاخیر و کندی دور دوم گفت وگوهای صلح بین دولت و طالبان که از دو هفته پیش در دوحه قطر آغاز شده، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، اعضای هیئت دولت افغانستان و شماری از اعضای گروه طالبان که برای دور دوم گفت وگوهای صلح ۱۶ جدی وارد دوحه شدند، تاکنون به جز چند نشست مقدماتی، گفت وگوی جدی نداشته اند.

سخنگوی دولت افغانستان در دوحه اعلام کرد که روز گذشته روسای هیات های مذاکره کننده دولت و طالبان در دوحه با یکدیگر دیدار کردند، اما نشستی بین گروه فنی دو طرف تاکنون انجام نشده است.

گفته شده است که گفت وگوهای جدی دولت افغانستان و طالبان به پس از مراسم تحلیف جوبایدن موکول شده است  .

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از دو طرف خواسته است برای به نتیجه رسیدن گفت وگوهای صلح بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هیات مذاکره کننده صلح افغانستان آماده گفت وگو در باره همه موضوعات است افزود: این هیات از انعطاف و اختیارات لازم برای  مذاکرات برخوردار است.

به گفته وی ،هیات دولت افغانستان برای کاهش خشونت ها و برقراری آتش بس فراگیر تلاش می کند.

در همین حال میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که پیچیدگی گفت وگو ها، تاخیر در تدوین برنامه مذاکرات و آمادگی دو طرف برای جنگ ویرانگر، دستیابی به صلح را دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان ادامه روند صلح را با اضطراب دنبال می کنند، خاطرنشان کرد: پیچیدگی گفت‌وگوها، تاخیر در ترتیب موضوعات مذاکره، بی‌علاقه‌گی طالبان به توقف جنگ، نبود اجماع سیاسی داخلی و پراکندگی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه در نبود طرح ملی نجات کشور چالش‌های جدی را بوجود آورده است.

وی خواهان تسریع روند مذاکرات صلح، کاهش خشونت و برقراری آتش بس شد.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز با انتقاد از نمایندگان دولت، آنها را  متهم به تلاش برای تامین منافع شخصی خود کردند.

«فریدون خوزون» سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که توافق برای در اولویت قرار گرفتن موضوعات مورد بحث یکی از چالش های مهم پیش روی هیات مذاکره کننده است.

وی افزود: نمایندگان دولت برقراری آتش بس را از اولویت های خود می دانند در حالی که طالبان علاقمند به بحث در باره نظام آینده و چگونگی تقسیم قدرت است.

مولانا جلال الدین شینواری مقام سابق طالبان هم به طلوع نیوز گفت که اختلاف بر سر تعیین اولویت ها است، طالبان خواستار پایان عوامل ایجاد جنگ است در حالی که دولت می خواهد هرچه زودتر آتش بس برقرار شود.

برخی منابع خبری در افغانستان اعلام کرده بودند که تا پایان مراسم تحلیف جوبایدن در کاخ سفید مذاکرات دوحه بین هیأت‌های دو طرف بصورت جدی آغاز نخواهد شد، زیرا آنها منتظر اعلام موضع دولت جدید آمریکا هستند.

محمدنعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد این گزارش ها گفته است که دیدارها بین دو طرف ادامه دارد.

در حالی که نگرانی مقامات افغانستان از ادامه ترورهای هدفمند، جنگ و انفجار افزایش یافته، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان از دولت خواست تروریست هایی که توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به جرم خود اعتراف می کنند هرچه زودتر اعدام شوند.

امرالله صالح می گوید که ترورهای هدفمند در افغانستان به این دلیل افزایش یافته است که تروریست‌های دستگیر شده اطمینان دارند که پس از مدتی آزاد خواهند شد، اما اگر آنها اعدام شوند، بطور قطع میزان حملات کاهش خواهد یافت.

طالبان با تحریک آمیز خواندن سخنان امرالله صالح گفت که این گونه اظهارات به گفت وگوهای صلح آسیب جدی می زند.

در همین حال سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که مردم افغانستان سال خطرناکی را در پیشرو دارند، افزایش ترورهای هدفمند طالبان، گسترش بیماری کرونا و جنگ، خطر فقر را در این  کشور افزایش خواهد داد.

در این گزارش آمده است که افغانستان در سال ۲۰۲۰ برای غیرنظامیان خطرناک‌ترین کشور بود. احتمال دارد در سال ۲۰۲۱ هم وضعیت، چنین باشد؛ زیرا طالبان حمله‌های هدفمندشان را به غیر نظامیان افزایش داده است.

کلیدواژه