استقبال افغانستان از توسعه بندر چابهار ایران
(last modified Thu, 21 Jan 2021 13:55:34 GMT )
دلو 02, 1399 18:25 Asia/Kabul
  • استقبال افغانستان از توسعه بندر چابهار ایران
    استقبال افغانستان از توسعه بندر چابهار ایران

افغانستان ، توسعه بندر چابهار ایران را  نقش مهمی در تجارت و ترانزیت آن کشور دانست . 

 اتاق تجارت افغانستان با استقبال از تجهیز و توسعه بندر چابهار توسط هند اعلام کرد، بندر چابهار ایران در شرایطی که تجار افغانستان با محدودیت های زیادی از سوی پاکستان مواجه هستند، می تواند گزینه مناسبی برای توسعه تجارت محسوب شود.

این اطلاعیه اتاق تجارت افغانستان در پی انتشار گزارش های در رسانه های هند مبنی بر عزم دهلی نو برای تسریع در سرمایه گذاری در بندر چابهار صادر شده است.

بندر چابهار در مقایسه با بندر عباس ۹۰ کیلومتر و در مقایسه با بندر کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است و هزینه جابجایی هر کانتینر کالا از این مسیر، بین ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دلار کاهش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۶ ، قرار دادی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب امضا شد که محور آن توسعه بندرچابهار ایران از طریق سرمایه گذاری هند است.

 دولت هند در این توافقنامه متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن در قالب قرار داد سه جانبه با ایران و افغانستان شده است. 

مشارکت ایران ،افغانستان و هند در پروژه بزرگ بندر چابهار و توسعه آن ضمن آنکه موجب تقویت پیوندهای اقتصادی بین آنان می شود می تواند به تعمیق روابط سیاسی و امنیتی این سه کشور نیز منجر شود.

بیانیه اتاق تجارت افغانستان دراستقبال از برنامه هند برای تسریع در سرمایه گذاری بندر چابهارنشان می دهد که از نظر فعالان کسب و کار و تجار افغانستان شتاب بخشیدن در روند تکمیل زیر ساخت های این بندر راهبردی می تواند به تسهیل و افزایش حجم تجارت این کشور منجر شود.        

افغانستان که به لحاظ جغرافیایی،محصور در خشکی است و به دریای آزاد راه ندارد، در سالهای اخیر دولت این کشور تلاش کرده راه های متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی خود پیدا کند.

دولت افغانستان با درپیش گرفتن این سیاست کلان درصدد است وابستگی خود را به مرزهای زمینی و دریایی پاکستان برای ورود و خروج کالا کاهش دهد.

دراین شرایط علاوه بر آنکه دولت افغانستان قصد دارد بندر چابهار را جایگزین بندر گوادر پاکستان برای صادرات و واردات کالا کند ،  توسعه حمل نقل ریلی با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان را نیزدر دستور خود قرار داده است.

در همین راستا چندی پیش در چارچوب توافقات کابل و تهران برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل بین ایران و افغانستان ،راه آهن خواف-هرات توسط روسای جمهوری دو کشور مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

با بهرداری برداری از این خط ریلی به طور سالیانه امکان حمل 6 میلیون تن بار و جابجایی 1 میلیون مسافربین ایران و افغانستان فراهم شده است.

با بهره برداری از خط آهن خواف -هرات و توسعه آن، پیش بینی می شود حجم تجارت ایران و افغانستان در یک دهه آینده به بیش از 20 میلیارد دلار برسد که نقش مهمی در بالندگی اقتصاد دو کشور خواهد داشت. 

اتاق تجارت افغانستان امیدوار است دولت این کشوربا توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و منطقه زمینه های مناسب توسعه تجارت را از طریق افزایش زیرساخت های حمل و نقل خارجی مهیا کند.