دلو 05, 1399 09:38 Asia/Kabul
  • دوغارون ؛ تامین نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان
    دوغارون ؛ تامین نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان

دوغارون ؛ نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،فرماندار تایباد گفت : ۶۵ درصد کالا‌های صادراتی خراسان رضوی از گذرگاه رسمی دوغارون به افغانستان روانه می‌شود و نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری این کشور را تامین می‌کند.

محسن سیاح با اشاره به جایگاه گمرک ۱۰۰ ساله دوغارون در تایباد گفت: سالانه بیش از دو میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به بازار‌های هدف افغانستان صادر می‌شود که نشان از بازار پسندی کالا‌های ایرانی دارد.

وی با بیان اینکه معبر زمینی دوغارون پل ارتباطی ایران با دیگر کشور‌های آسیای میانه و از مهمترین کانون‌های اقتصادی کشور در همجواری با افغانستان به شمار می‌رود گفت: نیاز است مسوولان کشوری و استانی به این دروازه طلایی در شرقی‌ترین نقطه کشور نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

فرماندار تایباد همچنین با اشاره به زمینه حضور سرمایه‌گذاران داخلی در این نقطه از کشور تاکید کرد: در صدد جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف اقتصادی هستیم و باید همه دستگاه‌های متولی و ادارات شرایط مناسبی برای حضور بیش از پیش این تجار و سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

سیاح گفت : حدود ۹۵ درصد کالا‌هایی که به شکل ترانزیت به افغانستان ارسال می‌شود از امارات به بندرعباس و گمرک شهید رجایی و باهنر وارد و از طریق گمرک دوغارون به افغانستان ارسال و پنج درصد دیگر این کالا‌ها نیز از دیگر گمرکات کشور به گمرک دوغارون وارد می‌شود.

وی افزود: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشور‌های همسایه افغانستان، از طریق کشور‌های عربی و حوزه خلیج فارس به گمرک بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی ترانزیت می‌شود.

فرماندار تایباد گفت: هرات  از مهمترین بازار‌های کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که نه فقط نقش بسزایی در اقتصاد ایران و افغانستان ایفا می‌کند بلکه با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور در زمینه همکاری‌های فرهنگی نیز می‌تواند موثر باشد.

سیاح افزود : با توجه به جایگاه راهبردی شهرستان مرزی تایباد، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در مرز و گمرک دوغارون، این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در تامین معیشت خانواده‌های مرزنشین داشته باشد.خراسان رضوی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

کلیدواژه