طالبان بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا درباره این گروه را رد کرد
(last modified 1399-11-13T09:36:28+00:00 )
دلو 13, 1399 14:06 Asia/Kabul
  • طالبان بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا درباره این گروه را رد کرد
    طالبان بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا درباره این گروه را رد کرد

در پی انتشار بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا درباره دست داشتن طالبان در ایجاد خشونت در افغانستان، این گروه اتهامات وارده به خود را رد کرد.

به گزارش رادیودری، طالبان به بیانیه مشترک آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی در کابل واکنش نشان داد و اتهامات وارده بر این گروه را بی‌اساس خواند.

طالبان اعلام کرد این گروه در هیچ‌گونه کشتار غیرنظامیان دست ندارد و هیچ جایی از تأسیسات عام‌المنفعه را از بین نبرده است. این گروه افزود که بازسازی و نگهداری تأسیسات عام‌المنفعه را مسئولیت خود می‌داند.

به گفته طالبان، حضور خارجی‌ها عامل اصلی و درجه‌یک بحران جاری در افغانستان است که در نتیجه آن افغان‌ها بیست سال است که کشته می‌شوند.

این گروه با تاکید بر عملی‌شدن توافق‌نامه‌ آمریکا با طالبان افزود که از اول بر حل مشکلات از راه گفت‌وگو تأکید کرده است.

هیأت اتحادیه‌ اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا روز گذشته در یک بیاینه مشترک ادامه حملات هدفمند، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها در افغانستان را محکوم کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است که مسئولیت اکثریت این خشونت‌ها را که در آن جامعه‌ مدنی، قضایی، رسانه‌ایی، پزشکی و نمایندگی‌های غیرنظامی دولت هدف قرار می‌گیرد، به عهده گروه طالبان است.

براساس این بیانیه، این حملات طالبان به ایجاد محیط ناامن در کشور کمک می‌کند و سبب می‌شود که گروه‌های تروریستی و جنایت‌کار بتوانند به‌شکل آزادانه فعالیت کنند.

همچنین آنها با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت جامعه‌ بین‌المللی در زمینه انرژی، مصونیت غذایی، منابع آبی و زیرساخت‌های جاده‌ای در افغانستان، تأکید کردند که طالبان با اقدامات خشونت‌بار و تخریب مداوم زیرساخت‌های حیاتی از جمله تخریب جاده‌ها، انفجار دادن پایه‌های برق و شبکه‌های مخابراتی، جهان را «خشمگین» می‌کنند.

مقام‌های دولت افغانستان و وزارت امور خارجه افغانستان از این بیانیه مشترک در کابل استقبال کرده‌اند.

کلیدواژه