دلو 15, 1399 13:26 Asia/Kabul
  • پنتاگون: تصمیمی درباره شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان گرفته نشده است
    پنتاگون: تصمیمی درباره شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان گرفته نشده است

همزمان با افزایش خشونت و توقف گفتگوهای صلح در دوحه، پنتاگون اعلام کرد که تاکنون تصمیمی درباره شمار نظامیان آمریکا در افغانستان گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در یک نشست خبری گفت که دولت جدید آمریکا تاکنون در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان تصمیم نگرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین افزود که واشنگتن به راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان متعهد است، راه حلی که به گفته وی، حکومت افغانستان بخشی از آن باشد.

وی همچنین بدون ارایه جزییات بیشتر در مورد ادامهٔ حضور سربازان امریکایی در افغانستان پس از ماه می امسال گفت که وزیر دفاع جدید آمریکا در مورد نیاز برای تصمیم گیری در این مورد و همچنین تهدید های ناشی از پایان ماموریت نظامی واشنگتن در افغانستان در حال بررسی است.

پیش از این ناتو نیز گفته بود که حضور نیروهای خارجی در افغانستان باید وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهداتشان باشد و در غیراین صورت حضور نیروهای ناتو در افغانستان ادامه خواهد داشت. 

با این حال طالبان هشدار داده‌اند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافقنامهٔ دوحه تا ماه می سال روان افغانستان را ترک نکنند، حملات آن گروه بر نیروهای خارجی از سر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر متوقف شده و به گفتهٔ مقام‌های افغان گروه طالبان به ادامهٔ مذاکرات علاقمندی ندارند.

گفتنی است که بر اساس توافقنامهٔ آمریکا- طالبان که به تاریخ 29 فوریه سال 2020 ( 10 حوت 1398) میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال 2021 ( جوزا 1400) افغانستان را ترک کنند.

کلیدواژه