دلو 16, 1399 18:43 Asia/Kabul
  • تظاهرات مردم کابل در حمایت از نظام جمهوریت
    تظاهرات مردم کابل در حمایت از نظام جمهوریت

مردم کابل در تظاهراتی مسالمت‌آمیز از نظام جمهوریت و ارزش‌های قانون اساسی اعلام حمایت کردند.

به گزارش رادیو دری به نقل ازخبرگزاری شفقناافغانستان، هزاران تن از باشنده‌گان ولایت کابل امروز پنجشنبه، ۱۶ دلو در ولسوالی‌های این ولایت دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز در حمایت از نظام جمهوری اسلامی افغانستان، ارزش‌های قانون اساسی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان زدند.

باشند‌گان ولسوالی‌های هفتگانۀ کوهدامن، سروبی، خاک‌جبار، ده‌سبز، چهارآسیاب، موسهی و پغمان به جاده‌ها برآمدند و با سردادن شعارهای «زنده‌باد جمهوریت» و «نه به امارت و موقت»، از استقرار نظام جمهوری اسلامی افغانستان، نیروهای امنیتی و ارزش‌های قانون اساسی اعلام حمایت کردند.

در این تظاهرات متنفذین، اعضای جامعۀ مدنی، علمای دینی، جوانان و اقشار مختلف این ولسوالی‌های اشتراک داشتند.

جان آقا، یکی از باشندگان شکردره در تظاهراتی که در ولسوالی میربچه‌کوت برگزار شده بود، گفت که ادارۀ موقت برگشت به گذشته است و مردم نمی‌خواهند به گذشته برگردند.

او از محمداشرف غنی خواست تا در برابر کسانی که نظم جمهوری و ارزش‌های بیست سال اخیر را به مخاطره انداخته اند، ایستاده‌گی کنند و با آنان مسامحه نداشته باشد.

جان آقا افزود که نظام جمهوری اسلامی افغانستان حاصل سال‌ها مبارزه و جان‌فشانی مردم این کشور است و به هیچ قیمتی اجازۀ فروپاشی و معامله بر سر آن را به کسی نمی‌دهیم.

در سوی دیگر، حاجی عبدالرحمان، استاد در یکی از مکاتب ولسوالی گلدره گفت که ادارۀ موقت و دور زدن نظام جمهوری اسلامی افغانستان برای‌شان پذیرفتنی نیست. عبدالرحمان بیان داشت که زمان بازگشت امارت اسلامی و حکومت طالبان گذشته است و مردم مخصوصاً مردم کوهدامن به بازگشت چنین نظام و حاکمیتی هرگز رأی موافق نخواهند داد.

مدیر بهاالدین نوابی، یکی از باشندگان قره‌باغ گفت که زمان زورگویی و بازگشت به دوره‌یی استبدادی گذشته است و مردم از نظام مردم‌سالاری که به رأی و ارادۀ مردم احترام دارد، نمی‌گذرند.

نوابی افزود که نیروهای امنیتی افغانستان آمادۀ مقابله با کسانی که در برابر نظام و ارزش‌های قانون اساسی و دستاوردهای بیست سال اخیر چنگ و دندان تیز کرده اند، به قوت مقابله و ایستادگی می‌کند.

مولوی جمال عبدالناصر، یکی از علمای شکردره گفت که دوست‌داشتن وطن و فداکاری به خاطر آن یک امر خیر و موجب پاداش است. عبدالناصر اظهار داشت که دفاع از نظام و نظم اجتماعی، یک وجیبۀ دینی است. او از مردم خواست تا در برابر کسانی که علیه نظام و نظم اجتماعی قرار دارند، بایستند.

کلیدواژه