دلو 20, 1399 10:00 Asia/Kabul
  • هزینه 1.2 میلیارد دلاری انتخابات افغانستان از سال 2001
    هزینه 1.2 میلیارد دلاری انتخابات افغانستان از سال 2001

سیگار یا بازرسی ویژه آمریکا در افغانستان اعلام کرد که از سال 2001 تاکنون جامعه جهانی 1.2 میلیارد دلار برای برگزاری در انتخابات افغانستان هزینه کرده است.

به گزارش رادیودری، براساس این گزارش انتخابات در افغانستان طی 20 سال گذشته با دشوارهای زیادی از جمله جنگ جاری، عدم تایید شمار رای دهندگان، بی‌سوادی،‌ فساد گسترده و جغرافیای صعب العبور مواجه بوده است. 

همچنین بازرسی آمریکا با توجه به حوادث پیش آمده بعد از برگزاری هر انتخابات تاکید کرده است که کشورهای حامی به این نتیجه رسیدند که انتخابات ناکارآمده بوده و صرفا به دنبال برگزاری آن به هر شکل ممکن بوده‌اند.

سیگار در ادامه این گزارش تاکید کرده است که لزوم ایجاد نهادهای برگزار کننده انتخابات،‌ تقویت نهادهای جامعه مدنی، شکل گیری احزاب و  تقویت سنت دمکراتیک از جمله ملزوماتی است که می توان برای ایجاد یک سیستم پایدار در افغانستان در نظر گرفت. 

بازرسی ویژه آمریکا همچنین خاطر نشان کرده است که حتی اگر توافق صلح در افغانستان به نتیجه برسد که نیازمند بازنگری اساسی در سیستم انتخاباتی و قانون اساسی در این کشور دارد،‌ این کشور نیازمند به حمایت برای برگزاری انتخابات خواهد داشت. 

کلیدواژه