انفجار های خونین در کابل
(last modified 1395-05-02T13:44:42+00:00 )
اسد 02, 1395 18:14 Asia/Kabul

وقوع دو انفجار در محل تجمع معترضان جنبش موسوم به روشنایی 31 کشته و بیش از 160 زخمی به جا گذاشت.

 در نتیجه ی دو انفجار در محل تجمع معترضان جنبش روشنایی در چهار راهی دهمزنگ شهر کابل 31 تن کشته و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شده اند. این رویداد حوالی ساعت 3:00  بعد از ظهر امروز زمانی رخ داد که هزاران تن از معترضان جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ گردهم آمده بودند.

قمر الدین صدیقی مشاور وزارت صحت عامه ی  افغانستان می گوید که  در این رویداد 31 تن کشته و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شده اند. به گفته ی این مقام دولتی قربانیان این رویداد به شفاخانه های مختلف شهر کابل منتقل شده اند و با توجه به شدت این انفجارها، احتمال افزایش آمار تلفات برخاسته از رویداد امروز نیز بعید نیست.

در همین حال مسوولان امنیتی نیز با تایید این رویداد می گویند: آمران حوزه های اول، سوم و ششم پولیس نیز در میان زخمی های این رویداد هستند. به گفته ی مسوولان امنیتی، سه فرد ملبس با واسکت های انفجاری، قصد حمله بر تظاهرات کنندگان را داشتند که یک تن از انان توسط پولیس در آمد اما دو تن دیگر موفق به منفجر نمودن مواد همراه شان شدند و این رویداد خونین را رقم زدند.

در همین حال عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان و یکی از رهبران جنبش روشنایی ضمن محکوم نمودن این رویداد خونین می گوید که جنبش روشنایی طرفدار خشونت نبوده و با وجود متقبل شدن تلفات و خسارات کماکان به اعتراض و تحصنش ادامه خواهد داد اما با این وجود آقای رحمانی می گوید که در شرایط فعلی اولین اولویت رسیدگی به خانواده های قربانیان این رویداد است.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان به انفجار خونین و تروریستی در جمع تظاهرات کنندگان در شهر کابل واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشرخبرنامه ای به نقل از محمد اشرف غنی رییس جمهور می گوید که، برگزاری راه پیمایی مسالمت آمیز حق هر شهروند افغانستان است و حکومت تمام تلاش ها را به خاطر تأمین امنیت مظاهره کنندگان به خرج می دهد، اما تروریستان فرصت طلب امروز در بین احتجاج کنندگان داخل شده و انفجاراتی را انجام دادند که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری از شهروندان به شمول تعدادی از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گردید.

در خبرنامه ی ارگ ریاست جمهوری آمده است که آقای غنی به تمام نهادها و مقامات دولتی دستور داده تا از تمامی امکانات برای رسیدگی به مجروحین این انفجار استفاده نموده و زخمی ها را به صورت عاجل به شفاخانه های مجهز (مانند شفاخانۀ امنیت ملی و سردار محمد داوودخان) انتقال داده و تحت درمان قرار دهند.