دلو 26, 1399 12:39 Asia/Kabul
  • عبدالله: از هر اقدامی برای تحقق صلح در افغانستان استقبال می کنیم
    عبدالله: از هر اقدامی برای تحقق صلح در افغانستان استقبال می کنیم

رئیس شورای عالی مصالحه ملی می گوید که از هر اقدام عملی برای تحقق صلح، استقبال می کنیم و صلح را از هر اولویتی ضروری تر می دانیم.

به گزارش خبرنگار رادیو دری عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز (یکشنبه) در پیامی گفت: امیدواریم که تلاش‌های جاری، در راستای تأمین صلح، زمینه را برای پایان جنگ چهل ساله و قطع خشونت‌ها فراهم سازد.

در پیام عبدالله آمده است که نیروهای قشون سرخ در ۶ جدی ۱۳۵۸ به کشور هجوم آورده و رژیم دست ‌نشاندۀ خویش را به قدرت رساندند. پس از آن، رژیم کمونیستی به کمک تجهیزات و نیروهای سرخ از هیچ جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین‌المللی دریغ نورزید.

قشون ۱۲۰ هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفت ‌ترین جنگنده‌های نظامی و سلاح‌های مدرن بود؛ اما با مبارزۀ سرسختانه و شجاعانۀ ملت ما مواجه شدند. این ایستادگی و مقاومت در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانۀ ملت‌ها کم‌نظیر بود. 

عبدالله گفته که جهاد و مقاومت مردم افغانستان مناسبات حاکم بین‌المللی را برهم زد و راه را برای آزادسازی سایر ملت‌های محروم باز کرد. متأسفانه، در دورۀ اشغال ده ساله، افغانستان به ویرانه مبدل شد. بیش از ۱ میلیون تن شهید، ده‌ها هزار تن معلول و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت گردیدند.

در اعلامیه آمده است که قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق اگرچه با ناکامی و شکست افغانستان را ترک کرد؛ اما پشت سر خود، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت. پیامدهای حضور نیروهای شوروی سابق هنوزهم در افغانستان پیدا است. فرهنگ سنت کودتا و حضور تروریزم در زمان اشغال اساس‌ گذاری شد و سبب ادامۀ جنگ و خشونت در کشورمان گردید.

عبدالله افزوده که امیدواریم که تلاش‌های جاری در راستای تأمین صلح زمینه را برای پایان جنگ چهل ساله و قطع خشونت‌ها فراهم سازد، تا ملت ما به آرامش و توسعه دست یابد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی می گوید که ما از هر اقدام عملی برای تحقق صلح استقبال می‌نماییم و صلح را از هر اولویتی ضروری تر می‌دانیم.

این در حالیست که بنابر گفته های مقام های دولتی، مذاکرات بین نمایندگان دولت و طالبان در دوحه قطر، در حال حاضر متوقف شده است. اعضای ارشد دفتر سیاسی طالبان در دو هفته اخیر، سفرهایی به برخی از کشورهای منطقه داشته است.

کلیدواژه