دلو 27, 1399 10:02 Asia/Kabul
  • تمدید ماموریت ناتو در افغانستان
    تمدید ماموریت ناتو در افغانستان

منابعی در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان گفته‌اند که حضور نیروهای این سازمان در افغانستان ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آخر هفته جاری  وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در روی آینده ماموریت این سازمان در افغانستان گفتگو می کنند.

منبعی در ناتو همچنین گفته ‌است که که این سازمان یک ‌بار دیگر از طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها در افغانستان را کاهش و تلاش‌های ‌شان به هدف تسریع روند صلح با دولت افغانستان را افزایش دهند.

این در حالی است که  گروه طالبان بر خروج هرچه زودتر نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند.

در حال حاضر شمار نیروهای ناتو در افغانستان به ۱۰ هزار تن می‌رسد. در این نشست، وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در مورد حضور یا خروج نیروهای این سازمان پس از ماه می(ثور1400) گفتگو خواهند کرد.

بر اساس توافقنامه صلح امریکا و گروه طالبان که درماه دلو سال گذشته در دوحه به امضا رسید، امریکا متعهد شده‌بود که تا ماه ثور 1400 تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

پیش از این هم دبیر کل ناتو گفته‌بود که ۱۰ هزار نیروی این سازمان در چارچوب مشورت‌، آموزش و همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی در افغانستان باقی خواهد ماند.

فرمانده پیشین نیروهای ناتو در افغانستان به تازگی در نشست «تعیین شرایط برای نتیجه درست در افغانستان» گفته‌است: « خروج سربازان ما از افغانستان تا پایان ماه اپریل(حمل)، نگران‌کننده و فاجعه ‌بار خواهد بود. حضور اندک سربازان ما در افغانستان نیز نگران‌کننده است. هیچ کسی بیشتر از من خواهان حل جنگ افغانستان از راه دیپلماسی نیست؛ اما طالبان به تعهدات خود مبنی بر قطع رابطه با القاعده و کاهش خشونت‌ها عمل نکرده‌اند.»

پتریوس افزوده‌است که هزاران زندانی طالبان پس از آزادی به میدان جنگ برگشته و این گروه به تعهدات خود عمل نکرده‌است. به گفته او، طالبان تنها برای دوهدف یعنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آزادی زندانیان این گروه با امریکا گفتگو کرده‌اند.

کلیدواژه