دلو 30, 1399 09:51 Asia/Kabul
  • سفارت فرانسه در کابل از خم شدن منار جام غور خبر داد
    سفارت فرانسه در کابل از خم شدن منار جام غور خبر داد

سفارت فرانسه در کابل می‌گوید، شواهدی از خم شدن منار جام غور همچون برج کج پیزا در ایتالیا وجود دارد.

به گزارش رادیودری، این سفارت خانه با انتشار تصاویری از منار جام گفته است که مشکل اساسی منار جام این است که در معرض خطر فرسایش توسط رودخانه‌های کنار آن است و همچنین علایمی وجود دارد که منار جام، دقیقا مثل برج پیزا، شروع به خم شدن می‌کند.

سفارت فرانسه گفته است که «تا امروز با وجود بذل تلاش‌های فراوان، هیچ دسترسی به متخصصان یونسکو ساحه منار وجود نداشته است و اکنون نیز هیچ کار حفاظتی در این محل انجام نمی‌شود».

این سفارت در مورد پیشینه منار جام گفته که یکی از فرضیه‌های قبول شده این است که مکانی ‌که منار جام در آن قرار دارد، در شهر قدیمی فیروزکوه بوده که توسط مغولان تخریب شده است. این منار در وسط یک دره قرار دارد که بعداً اهمیت پیدا کرد.

براساس کتیبه‌ای که روی منار حک شده است، منار جام در سال‌های ۱۱۹۴/۱۱۹۵ میلادی ساخته شده و هم‌چنین براساس بعضی از نقاشی‌ها و شواهد، یک مسجد نیز در این مکان موقعیت داشته است که از این مسجد بقایایی دیده نمی‌شود.

سفارت فرانسه گفته که این مناره از اواسط قرن سیزدهم میلادی تا پایان قرن نوزدهم میلادی، به فراموشی کامل سپرده شده بود. منار مذکور در سال ۱۸۸۶ میلادی دوباره کشف شد، اما تحقیقات دربارهء این منار در سال ۱۹۵۷ میلادی آغاز شد.

ارتفاع منار ۶۵ متر و قطراش ۹ متر است. در مجموع این منار از ۴ استوانه تشکیل شده است و طوری ساخته شده که با افزایش ارتفاع، قطر کاهش می‌یابد.

اخیر منار جام ثبت آثار میراث‌های فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو) نیز شده‌است.

منار جام در سال ۲۰۰۲ میلادی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو شامل شده بود و نخستین اثری است که شامل فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام شده است.

ساکنان ولایت غور از سال‌های به این سو، برای بازسازی این منار دادخواهی می‌کنند؛ اما تاکنون نتیجه نداده است و این بنای تاریخی همچنان در معرض فروپاشی است.

کلیدواژه