حوت 02, 1399 09:17 Asia/Kabul
  • به توافق نرسیدن ناتو درخصوص خروج نظامیان خارجی از افغانستان
    به توافق نرسیدن ناتو درخصوص خروج نظامیان خارجی از افغانستان

دبیرکل ناتو در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان  گفت درباره خروج نظامیان امریکایی و ناتو ازآن کشور به توافق نرسیده ایم .

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  « ینس استولتنبرگ »  در گفتگوی تلفنی با محمد اشرف غنی  افزود  مشورت ها درباره خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان ادامه دارد  و تاکنون  تصمیم درستی  گرفته نشده است و  توافقنامه امریکا با طالبان نیز بازنگری نشده است  .

بااین حال  دبیرکل ناتو برغم اینکه نمایندگان مجالس  و شخصیت های سیاسی و مذهبی افغانستان ادامه حضور اشغالگر ان در کشورشان را عامل ناامنی و گسترش حنگ  و تروریسم  می دانند ،  ادعا کرد حضورنظامیان خارجی  در افغانستان  نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و شکست این پدیده شوم  دارد.  

نشست دو روزه وزرای دفاع عضو  (ناتو) روز پنجشنبه در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان درباره ادامه حضور نظامی امریکا و این سازمان  در افغانستان موفق به نتیجه ای نرسیدند..

اما نکته قابل تامل این است  که  رئیس شورای عالی مصالحه ملی  افغانستان امروز جمعه  از رویکرد جدید ناتو درباره تمدید حضور نیروهای این سازمان و امریکا در این کشور حمایت کرد ..

عبدالله عبدالله  گفت  از تصمیم اخیر وزیران دفاع کشورهای عضو  ناتو در حمایت  از روند صلح ،پایان بخشیدن به خشونت‌ها، بازگشت به میز مذاکره  استقبال می‌کند .   

این در حالیست که  در هرحال  کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان براین باورند   طالبان با تمدید حضور نظامیان تروریست و اشغالگر ان در این کشور مخالف هستند و تمدید آنرا به منزله گسترش  جنگ  و توقف روند مذاکرات صلح می دانند و ادامه حضور آنها  شرایط اوضاع امنیتی افغانستان را بیش از پیش دشوار و سخت تر می کند.چون براساس توافقنامه دوحه،  امریکا ،طالبان را مطمئن به خروج تمامی نظامیان خارجی از ان کشور در ماه می کرده است .

اول ماه می 2021روزی است که طبق توافقنامه ای  که  میان طالبان و آمریکا در دوحه به منظور پایان جنگ و اتش بس در افغانستان  امضا شد  باید تمامی نظامیان خاجی این کشور  را ترک کنند. 

در حالی که ناتو از تمدید حضور نظامیان خارجی در افغانستان تردید دارد ، اما لوید آستین وزیر دفاع  امریکا  در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو  گفت نظامیان  این کشور  افغانستان را ترک نحواهند کرد .

این اظهارات تحریک آمیز و جنگ طلبانه وزیر دفاع امریکا در حالیست طالبان بار ها اعلام کرده است  امریکا با نادیده گرفتن این توافقنامه شکست خورده روند مذاکرات صلح را متوقف کرد ه و به گسترش جنگ و حملات دامن زده است .

امریکا سعی دارد با دخالت در امورداخلی افغانستان و تشکیل دولت موقت   که دولتمردان  افغانستان با آن شدیدا مخالف هستند زمینه براندازی دولت اشرف غنی را فراهم کنند.

 

کلیدواژه