حوت 02, 1399 13:58 Asia/Kabul
  • وزیر عدلیه: اگر جلو قاچاق انسان گرفته نشود، افغانستان تحریم می‌شود
    وزیر عدلیه: اگر جلو قاچاق انسان گرفته نشود، افغانستان تحریم می‌شود

وزیر عدلیه افغانستان گفت که اگر جلوی قاچاق انسان و قاچاق مهاجران گرفته نشود، بر بخش‌های مختلف این کشور تعزیرات وضع می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از فارس، «فضل‌احمد معنوی»، وزیر عدلیه افغانستان که در سفری به ولایت نیمروز رفته است، می‌گوید که اگر جلوی قاچاق انسان و قاچاق مهاجران گرفته نشود، بر بخش‌های مختلف این کشور تعزیرات وضع می‌شود.

وزیر عدلیه با استناد به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت قاچاق انسان و قاچاق مهاجران گفته است که افغانستان در رده‌بندی سال ۲۰۲۰ این وزارت‌خانه به مرتبه سوم نزول کرده ‌است.

فضل‌احمد معنوی خاطرنشان کرده است که ایالات متحده امریکا بر کشورهایی که در این مرتبه قرار گیرند، یک سلسله تعزیرات وضع می‌کند که این تعزیرات وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

معنوی برای بررسی وضعیت قاچاق انسان و مهاجران در راس یک هیأت دولتی به نیمروز سفر کرده است. این هیأت متشکل از معاون وزارت کار و امور اجتماعی، معاون وزارت امور مهاجرین، معاون حقوق بشر وزارت دفاع ملی و رییس حقوق بشر وزارت دادگستری است.

طبق اعلام وزارت عدلیه، معنوی در جریان این سفر با والی نیمروز دیدار و درباره جلوگیری از قاچاق انسان و قاچاق مهاجران گفت‌وگو کرده است.

او هم‌چنین در نشستی که در مقر کمیسیون ولایتی قاچاق انسان و مهاجران ولایت نیمروز برگزار شده بود، سخنرانی کرد و گفت که قاچاق انسان و مهاجران یک مشکل بین‌المللی است و دولت افغانستان به منظور جلوگیری از قاچاق انسان و مهاجران کمیسیون عالی را ایجاد کرده که ریاست و دبیری این کمیسیون را وزارت دادگستری بر عهده دارد.

معنوی افزوده است که وزارت عدلیه، سایر وزارت‌ها و نهادهای عضو کمیسیون و کمیسیون‌های ولایتی وظیفه دارند تا در راستای مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران کار کنند.

وزیر عدلیه گفته است: «ما این‌جا آمده‌ایم تا این پیام را برسانیم که قاچاق انسان و قاچاق مهاجران موضوع بسیار جدی است و باید جلو آن گرفته شود.»

او از مسوولان در ولایت نیمروز خواسته است که در این راستا برخورد جدی و قاطع کنند.

مقام‌های محلی در ولایت نیمروز گفته‌اند که علت مهاجرت‌های زیاد از طریق این ولایت وسیع بودن نیمروز با دشت‌های بزرگ و مرز طولانی باز با کشورهای ایران و پاکستان و همچنین فقر، جنگ و بیکاری است.

کلیدواژه