شورای امنیت ملی افغانستان: توافق آمریکا و طالبان در‌ روند صلح مؤثر نبود
(last modified 1399-12-03T09:30:25+00:00 )
حوت 03, 1399 14:00 Asia/Kabul
  • شورای امنیت ملی افغانستان:  توافق آمریکا و طالبان در‌ روند صلح مؤثر نبود
    شورای امنیت ملی افغانستان: توافق آمریکا و طالبان در‌ روند صلح مؤثر نبود

در آستانه یک‌سالگی امضای توافقنامه آمریکا و طالبان، شورای امنیت ملی می‌گوید، این توافقنامه برای روند صلح مؤثر نبود، زیرا با دولت افغانستان درباره آن مشورت‌های ضروری انجام نشده بود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از آوا ،رحمت‌الله اندر؛ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، امروز (یک‌شنبه، 3 حوت) در پیامی به رسانه‌ها گفته‌است که امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، نه برای صلح مؤثر بود و نه سبب توقف جنگ و خون‌ریزی در کشور شد.

او گفته‌است که در این توافق‌نامه اصطلاحاتی به کار رفته‌ که معافیت و موافقت با بخشی از جنگ در کشور را نشان می‌دهد.

 اندر در این باره توضیح داده که در توافق‌نامه امریکا و طالبان، تلفات انسانی با اعداد اندازه‌گیری می‌شود و اصطلاحاتی مثل «کاهش‌خشونت‌« نشان‌دهنده موافقت با بخشی از جنگ جاری در کشور است.

امریکا و طالبان سال گذشته به تاریخ 10 حوت در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کردند.

دوطرف ۱۸ ماه سرگرم مذاکره برای دست‌یافتن به این توافق بودند که بر اساس آن تمامی نیروهای امریکایی در خلال ۱۴ ماه، افغانستان را ترک خواهند گفت و همچنین طالبان تعهد کردند که روابط خود را با القاعده و دیگر گروه‌های تروریسی قطع می‌کنند، خشونت‌ها را کاهش می‌دهند و مسیر مذاکرات معنادار را در پیش می‌گیرند.

با گذشته یک‌سال از این توافق دوطرف بارها یک‌دیگر را به نقض آن متهم کرده‌ا‌ند.

مقام‌های امریکایی و رسانه‌های غربی بارها گزارش دادند که طالبان هنوز با القاعده در ارتباط هستند.

با این حال، آینده این توافق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حالی که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در اجلاس اخیر خود، قادر به تصمیم‌گیری درباره حضور یا خروج از افغانستان نشدند، امریکا همچنان مشغول ارزیابی دوباره متن توافق‌نامه دوحه است؛ رویدادی که هم طالبان، هم دولت افغانستان و هم شرکای امریکا در ناتو منتظر نتیجه نهایی آن هستند تا درباره چشم‌انداز آینده جنگ و صلح، تصمیم بگیرند.

طالبان پیش‌تر تهدید کرده‌اند که اگر امریکا به مفاد توافق دوحه عمل نکند، این گروه آماده بازگشت به جنگ است. از سوی دیگر، دولت افغانستان هم از آمادگی خود برای مقابله با تهدیدهای طالبان خبر داده‌است.

در این میان، امریکا حمایت قوی خود از روند صلح را اعلام کرده و اخیرا آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه دولت بایدن نیز در تماس با عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی از او خواست تا روند صلح را سرعت ببخشد.

کارشناسان می‌گویند که این رویدادها نشان‌دهنده آن است که امریکا منتظر چراغ سبز طالبان درباره اعمال بخشی از تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه است تا آن را به رسمیت بشناسد و درباره خروج از جنگی که برای نیروهای خارجی تبدیل به یک باتلاق شده، تصمیم بگیرد.

کلیدواژه