حوت 04, 1399 15:23 Asia/Kabul
  • آغاز بررسی آتش‌سوزی اسلام‌ قلعه در هیئت ریاست جمهوری افغانستان
    آغاز بررسی آتش‌سوزی اسلام‌ قلعه در هیئت ریاست جمهوری افغانستان

به دستور رییس جمهوری افغانستان برای بررسی رویداد آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه هیئتی از کابل به ولایت هرات سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «بهاالدین جیلانی» وزیر حوادث طبیعی افغانستان و مسئول هیئت خاص رئیس جمهور برای بررسی رویداد گمرک هرات در نشست خبری گفت: به دستور رئیس جمهور غنی هیئت خاصی از نمایندگان معاون اول رئیس جمهور، مشاورامنیت ملی ، وزارت دفاع ، وزارت کشور ، دادستانی کل افغانستان ، وزارت تجارت ، مواد نفتی و دیگر نهاد های مربوطه به هرات سفر کرده اند و بررسیهای دقیق خود را از امروز ( دوشنبه ) اغاز  کرده است.

وی افزود: هیئت کار خود را در سه بخش ، ثبت خسارات وارد شده ، راه کار برای جبران خسارات و شناسایی عوامل به وقوع پیوستن این رویداد اغاز میکند .

جیلانی ادامه داد: در بخش ثبت خسارات و راهکارها برای جبران خسارات هیئت به صورت دقیق میزان خسارات را برآورد خواهد کرد ، با مال باخته گان گفتگو خواهد داشت و در گزارشی جامعه به رئیس جمهور ارایه خواهد شد تا از سوی حکومت به خسارات وارده رسیدگی شود.

وی بیان داشت که بخش های امنیتی که همراه هیات به هرات آمده تا چگونگی وقوع این حادثه و عوامل دخیل در آن را بررسی و با عاملان برخورد قانونی شود.

ازسوی دیگر امنه احمدی رئیس عمومی گمرکات وزارت مالیه افغانستان در این مورد گفت: پس از مهار آتش سوزی در گمرک هرات از یک روز بعد از ان گمرک فعالیت خود را اغاز کرده و خودورهای حامل مواد نفتی و گاز به صورت سریع پس از پرداخت عواید گمرکی وارد هرات شدند.

وی تاکید کرد که  به دستور وزارت مالیه افغانستان از این پس خودروهای حامل مواد نفتی و گاز در گمرک مرزی اسلام قلعه طی مراحل خواهند شد و خودروهای حامل کالاهای دیگر نیز در گمرک شهر هرات مراحل گمرکی خود را پشت سر خواهند گذاشت.

سید وحید قتالی والی هرات در این مورد گفت: پس از آتش‌سوزی در گمرک هرات نمایندگان پارلمان و نمایندگان وزارت دارائی به هرات آمده و گزارش خود را با هیات ویژه دولت در میان گذاشتند.

وی تصریح کرد که اما در حال حاضر روند واردات و صادرات ازسوی نمایندگان وزارت خارجه افغانستان درهرات با جانب ایرانی در حال رایزنی است تا به زودی این کار آغاز شود.

کلیدواژه