حوت 10, 1399 16:43 Asia/Kabul
  • موفقیت پاکستان در صادرات به آسیای میانه از طریق افغانستان
    موفقیت پاکستان در صادرات به آسیای میانه از طریق افغانستان

تلاش‌های پاکستان برای کسب جایگاه نخست در تجارت با افغانستان و همچنین دستیابی به بازار مصرفی آسیای میانه به هدف نزدیک می شود. در همین راستا امروز نخستین محموله صادراتی آن کشور با استفاده از خاک افغانستان به تاجیکستان رسید.

به گزارش رادیودری، مرز «غلام خان» سومین مرز تجاری پاکستان و افغانستان در ولایت جنوبی خوست به صورت دایمی فعال و نخستین محموله سبزی و میوه تازه پاکستان از مرز «شیرخان بندر» وارد تاجیکستان شد.

«فواد احمدی» وزیر صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده، این محموله شامل ۳۰ تن سبزیجات و میوه است که با وارد شدن از طریق بندر غلام خان و ترانزیت از خاک افغانستان از ولایت قندوز به تاجیکستان انتقال داده شده است.

وزارت تجارت و صنعت افغانستان هم از باز شدن مرز غلام خان در ولایت جنوبی خوست به روی کالاهای تجارتی و ترانزیتی استقبال کرد و آن را گام مثبتی در راستای گسترش روابط تجاری میان کشورهای منطقه دانست.

دولت پاکستان در سفر عمران خان به کابل و نگرانی بازرگانان پاکستانی از جایگزین شدن کالای ایرانی بجای کالای پاکستانی اعلام کرده بود مرزهای اسپین بولدک در ولایت قندهار، تورخم در ولایت ننگرهار و غلام خان در ولایت خوست را بطور ۲۴ ساعته برای انتقال اموال بازرگانی فعال نگه‌ می دارد.

پاکستان تا سال ۱۳۹۷ بیشترین صادرات را به افغانستان داشت و پس از آن کشورهای ایران، چین و آسیای میانه در رده بعدی صادرات به افغانستان قرار داشتند اما در سال ۱۳۹۸ جمهوری اسلامی ایران جایگاه پاکستان را از آن خود کرد و به عنوان بزرگترین شریک تجارتی افغانستان شناخته شد.

واردات افغانستان در سال ۱۳۹۸ از ایران ۸.۳ میلیارد دلار بود که بزرگترین شریک تجاری این کشور شد.

بازرگانان پاکستان حدود سه ماه پیش نیز از افزایش مبادلات کالای تجاری بین ایران و افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را جایگزین کالای خود خوانده و گفته بودند که تلاش هایی را برای جبران آن آغاز کرده اند.

دولت پاکستان بدنبال افتتاح راه آهن هرات- خواف با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایالت بلوچستان پاکستان را از طریق خط آهن با ولایت قندهار متصل می سازد تا تجارت بین افغانستان و پاکستان را رونق بیشتری بخشد.

«یونس مومند» معاون اتاق تجارت افغانستان ساخت راه آهن برای تجارت با پاکستان را مهم ارزیابی کرده و گفته است که این طرح برای انتقال کالای تجاری گام مهمی است.

افغانستان و پاکستان برای بهبود روابط تجارتی و ترانزیتی تفاهم‌نامه «اپتا» را در سال ۱۳۹۱ امضا کرده بودند. اما با وجود این تفاهم‌نامه در سال‌های اخیر مبادلات تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم گفته بود که تاجران افغان در گمرکات و بنادر پاکستان با چالش‌های فراوانی مواجه اند که باعث دلسردی آنان از تجارت با پاکستان شده است.

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که کابل و اسلام آباد باید روی عملی سازی پروژه‌های کلان اقتصادی مانند کاسا یک هزار، تاپ و تاپی تمرکز بیشتری کنند.

به گفته وی، گسترش روابط تجاری میان دو کشور آسیا مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می ‌کند.

همچنین افغانستان، پاکستان و ازبکستان حدود یک ماه پیش توافقنامه‌ای را امضاء کردند که براساس آن راه آهن تجارتی و مسافرتی از مبداء پاکستان و مسیر افغانستان را به ازبکستان وصل می کند که هزینه ساخت آنرا بین ۴ تا ۸ میلیارد دلار برآورد کرده اند و پاکستان از بانک جهانی خواسته است که هزینه ساخت آن را پرداخت کند.

کلیدواژه