تلاش طالبان برای گسترش جغرافیای جنگ در غرب افغانستان
(last modified Mon, 01 Mar 2021 06:48:49 GMT )
حوت 11, 1399 11:18 Asia/Kabul
  • تلاش طالبان برای گسترش جغرافیای جنگ در غرب افغانستان
    تلاش طالبان برای گسترش جغرافیای جنگ در غرب افغانستان

مقام‌های ارشد نظامی در غرب افغانستان می‌گویند که جنگ‌جویان طالبان در تبانی با عوامل خارجی، قصد تصرف جغرافیای بیش‌تر در حوزه غرب کشور را دارند، اما نیروهای امنیتی با حضور در میدان‌های نبرد، در برابر حملات آن‌ها ایستاده‌گی کرده است.

به گزارش رادیودری، فرمانده نیروهای ارتش در غرب افغانستان باور دارد که نظامیان ارتش برای امنیت مردم با جنگ‌جویان طالبان در چندین جبهه سرگرم نبرد هستند.

وی افزود: طالبان خلاف وعده‌های‌شان مبنی بر کاهش خشونت، حملات‌ خود را افزایش داده و میزان خشونت‌ نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته است. به باور مقام‌های ارشد نظامی در غرب افغانستان، جنگ کنونی افغانستان از سوی «بی‍گانه‌ها» تحمیل شده و نیروهای امنیتی و دفاعی در سنگرهای نبرد برای پاسداری از ارزش‌های این سرزمین هر روز قربانی می‌دهند و از خاک خود دفاع می‌کنند.

در همین حال، والی هرات نیز خطاب به طالبان هشدار می‌دهد که نظام افغانستان «شکستنی» و «نابود شدنی» نیست و آنان نباید برای از بین رفتن نظام کنونی در افغانستان خیال خام بپرورانند. او ادعا دارد که طالبان به دنبال تخریب زیرساخت‌ها و منابع طبیعی کشور هستند.

به تازه‌گی طالبان با نشر اعلامیه‌ای مدعی شدند که رهبری این گروه از نیروهایش در ولایت‌های گوناگون کشور خواسته تا جنگ‌جویان خارجی را میان خود پناه ندهند و اگر خارجی‌ها در صف آنان وجود داشته باشد، فرماندهان محلی مجازات می‌شوند.

فرماندهان ارشد نظامی در غرب افغانستان می‌گویند که جنگ‌جویان طالبان قصد دارند جغرافیای بیش‌تری در ولایت‌های غربی کشور تصرف کنند. عبدالرووف ارغندیوال، فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر، در مراسم تجلیل از روز سرباز گفت که طالبان هنوز هم با جنگ‌جویان خارجی ارتباط دارند.

این مقام ارشد امنیتی افزود که جنگ‌جویان طالبان در تبانی با «‌‍‌بیگانه‌گان» تلاش دارند جغرافیای بیش‌تری در ولایت‌های حوزه غرب تصرف کنند و اقداماتی برای تصرف مناطق زیر کنترل حکومت انجام دادند، اما نیروهای امنیتی جلو آن را گرفته‌اند.

فرمانده ارتش در غرب افغانستان گفت: جنگ کنونی در افغانستان از طرف «بیگانه‌گان» تحمیل شده و تا زمانی ادامه دارد که طالبان مجبور شوند به خواسته‎‎‌های مردم افغانستان که «صلح و آرامش» است تن دهند و دست از نبرد بردارند.

عبدالرووف ارغندیوال گفت: «نیروهای دفاعی و امنیتی آماده‌گی کامل برای مبارزه با مخالفان مسلح دولت را دارند، اما پیام این نیروها به گروه‌های مخالف، صلح است و تمام شرایط برای پایان دادن به خشونت و جنگ از طرف حکومت افغانستان فراهم شده است.»

این مقام ارشد نظامی به طالبان هشدار می‌دهد که راهی جز پایان جنگ و صلح ندارند و اگر حاضر نشوند صلح کنند، از سوی نظامیان افغانستان در میدان‌های نبرد کشته خواهند شد.

با این‌همه، مقام‌های ارشد نظامی در غرب افغانستان و مقام‌های محلی هرات، باور دارند که طالبان با جنگ‌جویان خارجی پیوند دارند و به دستور آنان جنگ افغانستان را ادامه می‌دهند. این در حالی است که با گذشت یک ‌سال از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای در گفت‌وگوهای صلح قطر رونما نشده است.

کلیدواژه