حوت 11, 1399 12:35 Asia/Kabul
  • توافقنامه آمریکا و طالبان هیچ نتیجه مثبتی برای مردم افغانستان نداشته است
    توافقنامه آمریکا و طالبان هیچ نتیجه مثبتی برای مردم افغانستان نداشته است

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان سبب گسترش جایز قدرت قومی و جنگ‌های داخلی می‌شود.

به گزارش رادیودری، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۱ حوت) در ادامه سفرش به تاجیکستان، با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رحمانی در این دیدار گفت که از یک سال پیش تاکنون مردم افغانستان امید به مذاکرات صلح بین‌الافغانی بسته‌اند، اما گروه طالبان بدون دلیل موجه میز گفت‌وگوها را ترک کرده و بر خواسته‌های گروهی خود تاکید دارد.

وی افزود که طالبان تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ای برای صلح ارایه نکرده‌ و هدف این گروه به دست آوردن قدرت در افغانستان است.

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان خاطرنشان کرد که تاکید طالبان روی توافق‌نامه این گروه با ایالات متحده آمریکا است، در صورتی که این توافق‌نامه هیچ نتیجه مثبتی برای شهروندان افغانستان به همراه نداشته است.

رحمانی هشدار داد که خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان میزان خشونت‌ها و دامنه جنگ در این کشور را گسترش می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد که خروج عجولانه نیروهای خارجی از افغانستان سبب تقویت جزایر قدرت قومی و جنگ‌های داخلی خواهد و باشدت گرفتن جنگ‌های داخلی، دامنه ناامنی‌ها به مرزهای آسیایی میانه نیز می‌رسد.

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان تصریح کرد که موفقیت در روند صلح افغانستان منوط به ایجاد اجماع منطقه‌ای و شرکت کشورهای همسایه برای تضمین هرگونه توافق‌نامه صلح میان دولت و گروه طالبان است.

وی از دولت تاجیکستان خواست تا با استفاده از موضع ملی و بین‌المللی خود به گروه طالبان فشار وارد کند که به میز مذاکره برگردند.

کلیدواژه