حوت 12, 1399 20:23 Asia/Kabul
  • دیدار عبدالرشید دوستم با زلمی خلیل زاد
    دیدار عبدالرشید دوستم با زلمی خلیل زاد

مارشال عبدالرشید دوستم در دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت که قطع جنگ و آتش بس می تواند پیشرفت سریعی در دست یافتن به صلح دایمی در افغانستان ایجاد کند.

به گزارش رادیودری، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان روز سه‌شنبه، دوازدهم حوت با مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش و معاون پیشین ریاست جمهوری دیدار کرد.

طبق اعلام عنایت‌الله بابر فرهمند معاون شورای عالی مصالحه ملی، مارشال دوستم در این نشست تأکید کرده است که نیروهای آمریکایی باید بدون عجله و به‌صورت مسوولانه از افغانستان خارج شوند.

براساس توافق‌نامه دوحه که خلیل‌زاد آن را در دهم حوت سال گذشته با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان امضا کرد، نیروهای خارجی باید در اول ماه می از افغانستان خارج شوند.

از سوی دیگر، عنایت‌الله بابر فرهمند گفته است که محور اصلی دیدار خلیل‌زاد با مارشال دوستم بحث روی تسریع روند مذاکرات صلح، نقش ایالات متحده آمریکا و به وجود آوردن اجماع میان رهبران و سیاسیون در مورد آینده مذاکرات و افغانستان بوده است.

به گفته فرهمند، زلمی خلیل‌زاد در این نشست روی اجماع رهبران و توحید دیدگاه‌های آن‌ها در مورد مذاکرات صلح و آینده افغانستان تاکید کرده است.

فرهمند گفته است که خلیل‌زاد درباره برگزاری یک نشست در «سطح بالا» نیز صحبت کرده و گفته است که این نشست برای موفقیت روند مذاکرات صلح کمک خواهد کرد.

 از سوی دیگر، مارشال دوستم گفته است که در کنار به وجود آوردن اجماع ملی در مورد روند مذاکرات، در جبهه نظامی نیز برای دفاع از مردم آماد‌گی کامل گرفته شود.

دوستم افزوده است که قطع جنگ و آتش‌بس عمومی می‌تواند پیش‌رفت سریعی را در مذاکرات صلح و دست‌یابی به صلح به میان آورد.

کلیدواژه