حوت 14, 1399 13:03 Asia/Kabul

رئیس جمهور افغانستان امروز به مناسبت ۲۶مین سالگرد درگذشت عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که مراسم بزرگداشت از شخصیت وی در تالار لویه جرگه تدویر شد، مزاری را مجاهد صادق و محبوب مردم خطاب کرد.

به گزارش خبرنگار رادیودری، اشرف غنی به همین مناسبت در سخنانش، تامین عدالت، انکشاف متوازن، مردم سالاری، جمهوریت و صلح را از آرمان های مزاری عنوان نموده، گفت: مزاری دشمنی بین هموطنان را فاجعه می دانست.

اشرف غنی افزود که مزاری به صلح باورمند بود و در اوج جنگ ها جنگ را راه حل معضل افغانستان نمی دانست.

مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی با جنبش ملی و حزب اسلامی شورای همآهنگی را تشکیل داد و سرانجام  ۲۶ سال قبل از سوی طالبان  کشته شد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هم در مراسم گرامی داشت از سالگرد شهادت شهید مزاری در کابل گفت که این یک واقعیت است که در یک پروسه دوجانبه اگر طالبان تصمیم جدی برای حل مسالمت آمیز و رسیدن به صلح نداشته باشد، هرچند ما پیوسته هم شعار صلح سر دهیم، صلح تحقق نمی یابد.

او بیان کرد که صلح یک جانبه معنایی جز تسلیم شدن ندارد. همچنین صلح با تضرع و مظلوم نمایی نیز  به دست نمی آید و در چنین صلحی نه عزت وجود دارد و نه عدالت و نه پایداری.

معاون رئیس جمهور افغانستان افزود: بهترین میکانیزم صلح پایدار، مشارکت عادلانه همه جوانب به شمول گروه طالبان در نظام جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات است. 

امروز از سالروز جان باختن مزاری در خیمه لویه جرگه در کابل پایتخت افغانستان با جمع کثیری از مجاهدان و اراکین دولت بزرگداشت به عمل آمد.

گزارش قریشی خبرنگار رادیودری:

کلیدواژه