حوت 18, 1399 08:18 Asia/Kabul
  • افغانستان: ترجیح دادن منافع کابل به منافع واشنگتن
    افغانستان: ترجیح دادن منافع کابل به منافع واشنگتن

سخنگوی تیم مذاکره‌ کننده افغانستان با طالبان به طرح دولت موقت و مشارکتی آمریکا در افغانستان انتقاد و اولویت این طرح را منافع آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش رادیودری، "نادر نادری" در انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان تصریح کرد: آنچه در طرح آمریکا برای افغانستان مسلم است، اولویت با منافع آمریکا و منافع ملت افغانستان در درجه دوم است. سخنگوی تیم مذاکره‌ کننده افغانستان با تایید طرح آمریکا برای ایجاد دولت موقت یا مشارکتی در افغانستان گفت: همه جوانب طرح پیشنهادی آمریکا باید بررسی شود و در نهایت مردم افغانستان این طرح را قبول کنند.

سخنگوی تیم مذاکراتی افغانستان گفت: هنوز در مذاکرات صلح به طور مشخص درباره مسایل ارزشی بحث نشده بلکه فقط پیرامون مذهب تشیع و تسنن آن هم مختصر صحبت شده است.

نادری گفت: ما با یک طرف تمامیت‌خواه مذاکره می‌کنیم و در صورتی که آنها موضع خود را تغییر ندهند، رسیدن به توافق مشکل خواهد بود.

.پیش از این نیز «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفته بود، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در دیدار با سران دولت افغانستان طرح دولت موقت و مشارکتی را مطرح کرده است.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت: این طرح شامل سه بخش است: بخش اول توافق درباره قانون اساسی و دولت آینده، بخش دوم توافق درباره اداره دولت آینده افغانستان و قوای اجرایی کشور و بخش سوم در رابطه با آتش‌بس دائمی، فراگیر و با ثبات است. 

"اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان هم روز یکشنبه در واکنش به طرح آمریکا گفته بود: هر نهادی می‌تواند خیالی و خوابی را در کاغذی بنویسد و راه حلی برای افغانستان توصیه کند. "اشرف غنی"  گفت: این کاغذها در گذشته هم نوشته شد، حالا هم نوشته می‌شود، و در آینده هم نوشته خواهد شد، اما ملاک، قانون اساسی است.

کلیدواژه