خشم مردم افغانستان در پی نامه تهدید امیز امریکا به اشرف غنی
(last modified 1399-12-19T12:53:03+00:00 )
حوت 19, 1399 17:23 Asia/Kabul
  • خشم مردم افغانستان در پی نامه تهدید امیز امریکا به اشرف غنی
    خشم مردم افغانستان در پی نامه تهدید امیز امریکا به اشرف غنی

نامه وزیر خارجه آمریکا به رییس جمهوری افغانستان و دیگر مقامات این کشور در ارتباط با طرح به اصطلاح صلح ، خشم افکار عمومی این کشور را بدنبال داشت .

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا،رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجه پیشین افغانستان در توئیتی نوشت، نامه آنتونی بلینکن  جای شادمانی ندارد و تاریخ به تکرار نشان داده است که سرسپردگی به دیگران راه به سوی آزادی و آبادی نمی برد.

رسول رضایی یک شهروند افغان در فیسبوک خود نوشته است: هدف اصلی سلطه بر مردم افغانستان است و مقامات هم نقش خود را بازی می کنند. 

«سلطان علی رحیمی» از شهروندان کابل در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نامه وزیر خارجه آمریکا به رییس جمهوری افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها از شرایط اضطراری دولت و مردم مطلع هستند و سوء استفاده کرده و از طالبان به عنوان ابزار فشار بر دولت و ملت استفاده می‌کنند.

وی گفت: مردم افغانستان در برابر یک امتحان بزرگ تاریخی قرار گرفته اند و نباید به زورگویی و فریبکاری آمریکا تن دهند. در چنین شرایطی باید از دولت حمایت کنند و نگذارند سرنوشت ملت یکبار دیگر بدست طالبان افتد.

رحیمی افزود: هرچند دولت افغانستان نیز با شهروندان کشور به صورت برابر و دمکراتیک برخورد نمی‌کند و تبعیض، فساد، نابرابری برای مردم غیر قابل تحمل شده اما با وجود آن نباید به خواست آمریکا تسلیم طالبان شویم.

فهیم میران یکی از کاربران فیسبوک هم نوشته است که آمریکا افغانستان را یکی از ایالت های خود می بیند و نامه آنتونی بلینکن نیز حاکی از همین وضعیت برای کشور ماست.

همچنین «نیما سعیدی» از اهالی کابل با بیان اینکه نامه آمریکا به رئیس جمهوری افغانستان بسیار تحقیر آمیز و تند است، افزود: باید از رییس جمهوری در برابر آمریکا حمایت کرد و نباید اجازه ندهیم آنها هرچه می خواهند به ملت افغانستان تحمیل کنند.

محمد بلخی شهروند دیگری از هرات نوشته است: متاسفانه دولتمردان افغانستان طی چند قرن گذشته همیشه مطیع خارجی‌ها بوده‌اند اما در برابر اقوام مختلف این کشور ایستادگی کرده اند.

هادی بشارت دانشجوی سال دوم جامعه شناسی در دانشگاه خصوصی کابل به خبرنگار ایرنا می‌گوید: نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری نه تنها تحقیر دولت بلکه تحقیر همه مردم افغانستان است.

وی افزود: مردم افغانستان نباید تسلیم خواسته‌های آمریکا شوند و اگر سیاستمداران و دولتمردان طی ۲۰ سال گذشته به ملت خود می اندیشیدند، امروز مورد تحقیر آمریکا قرار نمی گرفتند.

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکادر نامه‌ای به محمد اشرف غنی ، وی را تهدید کرده است با طرح جدید  دولت  امریکا در خصوص تشکیل دولت موقت و یا حکومت مشارکتی با طالبان موافقت کند.

در این نامه آنتونی بلینکن  با لحنی هشدارآمیز به اشرف‌غنی گفته‌است که اوضاع در افغانستان رو به وخامت است و با طرح جدید امریکا برای تسریع روند صلح باید همکاری کند.

اشرف غنی هم بارها ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی  و تحمیلی امریکا گفت دولت افغانستان تسلیم زورگوئیهای امریکا نخواهد شد  و  انتقال قدرت از طریق انتخابات غیر قابل معامله است.

غنی در عین حال می‌گوید، حاضر است درباره  زمان انتخابات مذاکره کند.

«امرالله صالح» معاون رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی و عبدالله عبدالله درباره طرح صلح جدید گفت که افغانستان سند آمرانه آمریکا درخصوص صلح را امضا نمی‌کند. 

کلیدواژه