حوت 20, 1399 11:38 Asia/Kabul
  • در ضرب‌الاجل خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بازنگری ‌می شود
    در ضرب‌الاجل خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بازنگری ‌می شود

یک عضو مجلس سنای امریکا می‌گوید، ممکن است ضرب‌الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بازنگری شود؛ چون به گفته او طالبان به تعهدات شان در توافق‌نامه صلح با امریکا عمل نکرده‌اند.

به گزارش رادیودری، باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته است که طالبان به تعهدات توافق دوحه پابند نبودند.

او گفته که به دلیل عدم پابندی طالبان به تعهدات خود در توافق با امریکا، احتمالا در مورد ضرب الاجل خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بازنگری صورت بگیرد.

او همچنین با اشاره به عدم پابندی آشکار طالبان به تعهدات شان گفت: "در مورد زیست‌پذیری روند صلح در افغانستان بسیار نگران هستم."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مطابق توافقنامه ای که زمستان سال گذشته بین امریکا و طالبان به امضا رسید، نظامیان خارجی باید اول ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

دو روز قبل نامه ای از وزیر خارجه امریکا به رئیس جمهور افغاستان رسانه ای شد که در آن نامه، وزیر خارجه آمریکا با لحنی آمرانه، بر ضرورت فوری راه حل سیاسی برای آینده افغانستان و به نتیجه رسیدن روند صلح تاکید کرده است.

بلینکن در این نامه خطاب به اشرف غنی گفته که امریکا پس از موافقت طرح ارایه شده از سوی افغانستان و گروه طالبان از ترکیه خواهد خواست که نشستی در سطح مقام‌های بلندپایه برگزار کند تا طی آن دو طرف، توافقنامه صلح را نهایی کنند.

در این نامه به لحن جدی و فوری آن اشاره شده و همچنین هشدار داده شده که بلینکن نگران است پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حتی با وجود ادامه کمک‌های مالی به افغانستان "اوضاع امنیتی بدتر" شود و طالبان بتوانند مناطق بیشتری را به تصرف خود درآورند.

کلیدواژه