حوت 24, 1399 13:55 Asia/Kabul
  • رایزنی وزرای امور خارجه افغانستان و چین درباره مذاکرات صلح
    رایزنی وزرای امور خارجه افغانستان و چین درباره مذاکرات صلح

وزیر امور خارجه افغانستان از مواضع پکن در قبال گفتگوهای صلح بین گروه های افغانی قدردانی کرد.

به گزارش رادیو دری محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار وانگ‌یو سفیر چین در کابل،گفت: نقش سازنده چین در شکل‌دهی اجماع منطقه‌یی و جهانی برای از سرگیری مذاکرات صلح بین الافغانی نشانگر تعهد این کشور به تقویت ثبات منطقه است.
این دیدار در حالی صورت می گیرد که دولت افغانستان اعلام کرد، در هفته‌های آینده در دو کنفرانس صلح در روسیه و ترکیه شرکت می‌کند.

قرار است کنفرانس صلح افغانستان در ۱۸ مارس/28 حوت در روسیه و نشستی دیگر در ترکیه در ماه آینده برگزار شود تا در رابطه به صلح افغانستان بحث و تبادل نظر شود.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه چین از عملکرد بد آمریکا برای حل بحران افغانستان انتقاد کرده بود.

مذاکرات صلح افغانستان بین دولت و طالبان برای پایان جنگ و درگیری با فشارهای آمریکا، از 12 سپتامبر/22 سنبله در دوحه قطر آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اما طرفین هنوز به توافق نرسیده اند.آمریکا در این مذاکرات دخالت مستقیم دارد.

«وانگ یو» سفیر چین در کابل، به «حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان اعلام کرد که تاریخ ۲۶ مارس (۶ حمل) برای برگزاری نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای تأثیرگذار در مسئله افغانستان تعیین شده است.
این نشست قرار است به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، پیشتر در نامه‌ای به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، گفته بود که از سازمان ملل تقاضا کرده برخی کشورها از جمله ایران، روسیه، چین، هند و پاکستان در نشست هفته‌های آتی پیرامون گفتگوهای صلح افغانستان شرکت کنند.
این در حالی است که کشورهای همسایه افغانستان همواره گفته اند که روند صلح افغانستان باید از کنترل آمریکا خارج شده و تحت رهبری گروه‌های افغان ادامه پیدا کند.
به نظر می‌رسد که در آخرین هفته‌های سال جاری شمسی، روند صلح در افغانستان وارد مرحله جدیدی شود.

کلیدواژه