حوت 26, 1399 18:48 Asia/Kabul
  • تاکید سازمان عفو بین‌الملل بر مصونیت فعالان حقوق بشر در افغانستان
    تاکید سازمان عفو بین‌الملل بر مصونیت فعالان حقوق بشر در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل با توجه به گسترش خشونت‌ها علیه مدافعان حقوق بشر در افغانستان، طی اعلامیه‌ای خواستار تامین امنیت و مصوونیت آنان شد.

به گزارش رادیودری، این سازمان امروز (سه‌شنبه ۲۶ حوت/ اسفند) با نشر اعلامیه‌ای از کمیسیون حمایت از مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده و گفت که با گذشت سه ماه این کمیسیون نتوانسته است اقدام عملی برای محافظت از مدافعان حقوق بشر انجام دهد.

در اعلامیه این سازمان آمده است: « با گذشت بیش از سه ماه از زمان فرمان ریاست جمهوری، کمیسیون مشترک حمایت از مدافعان حقوق بشر به طور اسمی ایجاد شده است، هیچ اقدام عملی برای تبدیل آن به مکانیزم محافظت موثر، با کمبود اطلاعات در مورد هرگونه طرح یا استراتیژی برای مقابله با تشدید اقدامات صورت نگرفته است.»

یامینی میشرا، مدیر آسیا و اقیانوسیه این سازمان گفت که تاخیر اقدامات کمیسیون حمایت از مدافعان حقوق بشر به قیمت جان انسان‌ها تمام شده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش خشونت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: «کمیسیون مشترک باید فورا کار خود را تسریع کند و نیازهای فوری امنیتی مدافعان حقوق بشر را در اولویت قرار دهد، همه موارد تهدید، حمله و سایر ارعاب را بررسی کند و مسوولین را بازخواست کند.»

عفو بین‌الملل همچنین از این کمیسیون خواست که در صورت لزوم، برای مدافعان حقوق بشر اقدامات ایمنی کافی از جمله جابجایی، کمک و حمایت روانی اجتماعی فراهم سازد.

یامینی میشرا در ادامه افزوده است که کمیسیون مشترک حمایت از مدافعان حقوق بشر افغانستان برای دستیابی به اهدافش باید از منابع بشری و مالی لازم برخوردار شود و حکومت افغانستان و جامعه جهانی از آن حمایت کامل کنند.

این در حالی است که هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده بود که ۱۱ تن از مدافعان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ای افغانستان در نتیجه حملات هدفمند از آغاز گفتگوهای صلح میان دولت و گروه طالبان – سپتامبر ۲۰۲۰ تا جنوری ۲۰۲۱ – کشته شده اند.

کلیدواژه