حوت 29, 1399 11:31 Asia/Kabul
  • جشن بزرگ نوروز در افغانستان با هفت میوه
    جشن بزرگ نوروز در افغانستان با هفت میوه

نوروز به عنوان کهن‌ترین و مهمترین جشن تاریخی و مشترک در کشورهای حوزه فارسی زبان و فراتر از آن با قدمتی به درازای تمدن پارسی؛ طرفداران زیادی بین مردم افغانستان دارد و هر ساله با شکوه بسیار برگزار می شود.

به گزارش رادیو دری، نوروز که با خود شور و نشاط و تازگی به همراه می آورد و در منطقه آسیای میانه جایگاه ویژه ای دارد که یکی از میزبانان این جشن کشور افغانستان است.
۲۱ مارس یا اول فروردین/حمل به عنوان روز اول سال نو پارسی یا نوروز بیش از ۳۰۰۰ سال است که جشن گرفته میشود و برای مردم افغانستان بسیار مهم است.

 مردم افغانستان هر ساله در شهرها و روستاهای این کشور با شکوه تمام و براساس رسوم و آداب میهنی خود از این آیین دیرین پارسی تجلیل می کنند. 

جشن و مراسم نوروز در شمال افغانستان بویژه مزارشریف تا چهل روز ادامه دارد که با هفت میوه یا همان هفت سین ایرانی، پختن سمنک در سه روز نوروز، سیزده بدر، میله گل سرخ و نام های دیگر ادامه می یابد.

در افغانستان مردم به‌جای هفت سین که در ایران رایج است، جشن هفت میوه برگزار میکنند هفت میوه مانند یک سالاد میوه از ترکیب هفت میوه خشک شده سنجد، پسته، فندق، آلو بخارا یا همان قیسی (خشک شدهی زردآلو)، گردو یا مغز بادام یا دیگر انواع آلوی برقان استفاده می شود.

مسابقات بزکشی، اسپ دوانی، نشان زنی با سلاح های قدیمی که با باروت دست ساز مردم محل کار می کند، سنگیرک، تخم مرغ جنگی رفتن به دامنه کوه‌ها و تپه‌ها از دیگر رسوم و آیین مردم افغانستان در روزهای نوروز می باشد.



 

کلیدواژه