حمل 09, 1400 10:29 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست دو روزه قلب آسیا- روند استانبول درباره افغانستان
    برگزاری نشست دو روزه قلب آسیا- روند استانبول درباره افغانستان

نشست دو روزه قلب آسیا- روند استانبول درباره افغانستان، امروز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز می‌شود.

به گزارش رادیو دری، نهمین نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو "قلب آسیا- روند استانبول" طی امروز و فردا در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

این نشست تحت عنوان "تقویت اجماع برای صلح و رشد" و با سخنرانی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آغاز به کار خواهد کرد.

چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی که منطقه با آن روبه رو هستند و همچنین نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه مهمترین محور گفت و گوهای اعضای اصلی و حامی این روند به شمار می رود.

همچنین مشارکین در باره تقویت همکاری‌ها و اجماع منطقه‌ای پیرامون حمایت از گفتگوهای روند صلح و تامین ثبات در افغانستان رایزنی خواهند کرد.

سفر دو روزه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول (نهم و دهم فروردین) و گفتگو با مقامات کشور تاجیکستان درخصوص روابط فیمابین دو کشور ایران و تاجیکستان انجام شده است.

ظریف علاوه بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزرای امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان دیدار خواهد کرد.

سازمان منطقه‌ای «قلب آسیا – روند استانبول» در سال ۲۰۱۱ به ابتکار و پیشنهاد افغانستان و با حمایت ترکیه تشکیل شد.

جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۱۵ کشور عضو قلب آسیا هستند.

آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشور‌های حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.

کلیدواژه