حمل 09, 1400 14:26 Asia/Kabul
  • افزایش صادرات محصولات کشاورزی به رغم کرونا در هرات
    افزایش صادرات محصولات کشاورزی به رغم کرونا در هرات

مسئول اجرائیه اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات گفت: سال گذشته با وجود بحران کرونا و وضع برخی محدودیت ها در امر تجارت و صادرات کالاها نسبت به مدت مشابه 16 هزار تن صادرات افزایش داشته است.

به گزارش رادیو دری ، «محمدرفیع رحمانی» مسوول اجرائیه اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات در گفتگو با  خبرگزاری فارس گفت: در سال گذشته با وجود بحران کرونا و وضع برخی محدودیت‌ها بخش خصوصی توانسته است تا میزان صادرات محصولات مختلف کشاورزی را به  16 هزار تن افزایش دهد.

وی افزود: در سال 1398 در مجموع 48 هزار و 800 تن انواع مختلف محصولات کشاورزی به ارزش 70 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شد و در سال 1399 نیز 64 هزار و 800 تن به میزان 76 میلیون دلار صادر شده نشان از تلاش بخش خصوصی برای افزایش صادرات افغانستان دارد. 

رحمانی تاکید کرد: در سال گذشته بیشتر محصولاتی که به کشورهای خارجی صادر شده است زیره سبز ، زیره سیاه ، تخم هندوانه و در بخش صنعتی شمش سرب و نج پنبه ای و دیگر محصولات خوراکی بوده است که بیشتر به کشورهای اسیای میانه انتقال یافته است.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات تمام تلاش های خود را برای افزایش صادرات انجام داده  و در کنار بخش خصوصی ایستاده است اما نیاز است تا حکومت نیز با ایجاد زمینه های انتقال کالاهای داخلی به کشورهای خارجی حمایت خود را افزایش دهد.

از سوی دیگر بشیر احمد احمدی رئیس اداره کشاورزی هرات دراین مورد گفت: سال گذشته سال خوبی برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در هرات بود و محصولات با کیفیت و مرغوبی از زمینهای کشاورزی برداشت شد و محصولاتی چون زعفران ، کشمش ، زیره سبز ، عسل ، پسته ، انواع میوه و دیگر فراورده های کشاورزی به کشورهای مختلف صادر شد.

وی افزود: حکومت باید برای حمایت بیشتر و صادرات محصولات داخلی هرچه زودتر زمینه ارسال محصولات را بدون توقف در افغانستان ایجاد کند.

احمدی تاکید کرد که در سال جدید شمسی به دلیل خشکسالی نگرانیهای از کاهش محصولات کشاورزی و بیشتر حبوبات و گندم وجود دارد که به دلیل نبود بارانهای فصلی این محصولات کاهش چشمگیری خواهند داشت.

وی از وزارت کشاورزی خواست تا با آزادی آبهای ذخیره شده در سد ابی سلما میزان خشکسالی را به حداقل برسانند تا محصولات کشاورزی با کاهش مواجه نباشد.

کلیدواژه