حمل 09, 1400 16:15 Asia/Kabul
  • آغاز نشست دو روزه قلب آسیا- روند استانبول درباره افغانستان
    آغاز نشست دو روزه قلب آسیا- روند استانبول درباره افغانستان

نشست قلب آسیا در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

به گزارش رادیو دری، نشست مقام‌های بلندپایۀ کشورهای عضو نشست قلب آسیا - پروسه استانبول امروز (دوشنبه، ۹ حمل) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در این نشست، مقام‌ها دربارۀ صلح افغانستان و اجماع منطقه ای بحث و گفتگو می‌کنند.

میرویس ناب، معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست از کشورهای منطقه می‌خواهد که برای برقراری یک آتش‌بس در افغانستان، کار کنند.

او می‌افزاید: "صلح تنها در صورتی پایدار خواهد بود که آیندۀ گفتگوهای صلح، یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک باشد که در آن تمامی افغان‌ها، زنان، مردان، جوانان، اقلیت‌ها و تمامی اقشار جامعه احساس حفاظت، احترام و شمولیت در تمامی روندهای تصمیم گیری را داشته باشند."

میرویس ناب به این باور است که روند صلح افغانستان، زمینه ساز تصور یک افق تازه برای همکاری‌های منطقه ا‌ی، اتصال منطقه‌ ای و توسعه اقتصادی منطقه است.

از سوی دیگر، خسرو ناظری، معین وزارت خارجه تاجیکستان هم می‌گوید که کشورهای منطقه از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: "ما حکومت افغانستان و طالبان را فرا می‌خوانیم که برای مصالحۀ ملی و توسعۀ صلح‌آمیز این کشور، مذاکرات صلح را ادامه دهند. در این زمینه، تاجیکستان و همکاران و دوستان منطقه‌یی افغانستان، از یک گفتگوی سازنده میان افغانان پشتیبانی می‌کنند."

قرار است که فردا، روز پایانی نشست قلب آسیا باشد و در آن وزیران خارجه کشورهای عضو این روند و نیز رییس‌جمهور غنی سخنرانی کنند.

 

کلیدواژه