ابراز نگرانی روسیه درباره احتمال خارج نشدن نیروهای آمریکایی از افغانستان
(last modified 1400-01-10T10:49:17+00:00 )
حمل 10, 1400 15:19 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی روسیه درباره احتمال خارج نشدن نیروهای آمریکایی از افغانستان
    ابراز نگرانی روسیه درباره احتمال خارج نشدن نیروهای آمریکایی از افغانستان

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در حاشیه کنفرانس قلب آسیا، نسبت به احتمال خارج نشدن نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در حاشیه کنفرانس قلب آسیا اظهارداشت که مسکو نسبت به پیامدهای خارج نشدن نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه مه نگران است چرا که هنوز مشخص نیست.

کابلوف با اشاره به هشدارها و واکنش‌هایی نسبت به اظهارات اولیه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا افزود: این هشدارها درباره نقض مستقیم توافقنامه آمریکا با گروه طالبان بوده است و احتمالا پیامدهای جدی به همراه دارد.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس اخیر خود اجرای زمانبندی صورت گرفته برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان ذیل توافق با گروه طالبان را کاری دشوار دانست. پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرده بود ما با متحدان خود در ناتو وارد افغانستان شدیم و با هماهنگی با آن‌ها از این کشور خارج می‌ شویم.

براساس توافقنامه آمریکا با گروه طالبان در فوریه سال 2020 در دوحه قطر، آمریکا باید نیروهای خود را تا اول ماه مه از افغانستان خارج کند.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش برده اند، اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

مردم و مقام های افغانستان بارها خواستار خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا از کشورشان شدند.

کلیدواژه