حمل 12, 1400 11:22 Asia/Kabul
  • گرسنگی جان ۴ میلیون نفر در افغانستان را تهدید می کند
    گرسنگی جان ۴ میلیون نفر در افغانستان را تهدید می کند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی درباره وضعیت آوارگان داخلی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که گرسنگی و بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، چهار میلیون بی‌جاشده داخلی را تهدید می‌کنند.

به گزارش رادیودری، در اعلامیه‌ی این سازمان آمده است که زندگی در اردوگاه‌های بیش از حد شلوغ با دست‌رسی محدود و ناکافی به آب آشامیدنی و تمهیدات بهداشی، آوارگان داخلی را در شرایطی قرار داده است که در برابر ویروس کرونا به‌ شدت آسیب‌پذیراند.

عفو بین‌الملل به تأثیرات همه‌گیری کرونا بر معیشت، حقوق زنان و ناامنی غذایی در اردوگاه‌های آوارگان و کمک‌های ناکافی کنونی به آنان اشاره کرده است.

سمیرا حمیدی، معاون منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «جمعیت آوارگان چهار میلیونی افغانستان در شرایطی زندگی می‌کنند که برای انتشار ویروس مثل کرونا بسیار مناسب است. این اردوگاه‌ها محدود، غیربهداشتی و حتا از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی محرومند. علی‌رغم این شرایط ناگوار، آوارگان داخلی از حمایت‌های بسیار ناچیزی برخوردار بوده‌اند.»

خانم حمیدی همچنان گفته است که با افزایش روزافزون آوارگان داخلی به دلیل جنگ و خطر شیوع موج جدید ویروس کرونا، دولت افغانستان و جامعه جهانی باید کارهای بیشتری انجام دهند تا آنان را در برابر این خطرات محافظت کند.

عفو بین‌الملل از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواسته است که به مسئولیت‌های‌شان در قبال آوارگان داخلی رسیدگی کنند و بودجه و منابع مشخصی را برای آنان اختصاص دهد تا آنان به مسکن، غذا، آب و خدمات بهداشتی دست یابند.

این سازمان از اردوگاه‌های آوارگان داخلی در ولایت‌های هرات، کابل و ننگرهار بازدید کرده که در هر کدام آن حدود ۱۰۰۰ فامیل زندگی می‌کرده‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، آنان در خانه‌های گلی و خیمه‌های پلاستیکی در شرایطی سختی زندگی می‌کنند، هر خیمه و خانه‌ی گلی حدود ۱۰ نفر را در خود جا داده و فاصله‌ی اجتماعی رعایت نمی‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه تأکید کرده است که به آوارگان که خودشان نمی‌توانند هزینه‌ی خرید دارو و مراجعه به بیمارستان را تأمین کنند، هیچ کمکی نشده است.

کلیدواژه