۸۰ درصد قربانیان انفجار ماین در افغانستان کودکان هستند
(last modified 1400-01-16T05:10:44+00:00 )
حمل 16, 1400 09:40 Asia/Kabul
  • ۸۰ درصد قربانیان انفجار ماین در افغانستان کودکان هستند
    ۸۰ درصد قربانیان انفجار ماین در افغانستان کودکان هستند

براساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در سال گذشته میلادی، یک هزار ۵۸۰ غیرنظامی در انفجار ماین کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته شده هشتاد درصد قربانیان کودکان هستند.

به گزارش رادیو دری، غلام بهاوالدین جیلانی؛ وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که تاکنون در همکاری با کشورهای کمک کننده، حدود‌ ۳۲۰۰ کیلومتر مربع اراضی کشور از وجود ماین‌ها و مهمات منفجرناشده پاکسازی شده‌است؛ اما هنوزهم حدود ۱۶۰۰ کیلو متر مربع ساحات ملوث با ماین‌ها و مهمات باقیمانده.

آقای جیلانی بیان کرده که پاکسازی ماین ها زمینه را برای پیشرفت و بازسازی کشور فراهم می سازد.

محمد شفیق یوسفی؛ رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته در سال ۲۰۲۰ به تعداد ۱۵۸۰ تن افراد ملکی از اثر انفجار ماین ها، مهمات منفجر ناشده و ماین‌های دست ساخت کشته و زخمی شده اند. او افزوده که افغانستان هنوز به ادامه کمک های جامعه جهانی در زمینه ماین پاکی نیاز دارد.

در همین حال فیونا فریزیر؛ رییس حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان گفته که در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۰ درصد قربانیان ماین کودکان بودند.

او بر ضرورت تداوم برنامه‌های آگاهی دهی از خطرات ماین تاکید کرده است.

حکومت افغانستان می‌گوید، ماین‌‌های کارگذاری‌شده طالبان بیشترین تلفات را به غیرنظامیان وارد می‌کنند.

همچنین نهادهای مدافع حقوق بشر بارها از این گروه خواسته‌اند که استفاده از ماین را متوقف کنند؛ اما ظاهرا طالبان به این خواست تمکین نکرده‌اند.

کلیدواژه