حمل 17, 1400 09:36 Asia/Kabul
  • کمبود آب و زمین؛ مانع توسعه بخش کشاورزی افغانستان
    کمبود آب و زمین؛ مانع توسعه بخش کشاورزی افغانستان

کمبود زمین زراعی و آب مهمترین مانع پیشرفت بخش کشاورزی در افغانستان است.

به گزارش رادیو دری، با وجود تلاش های دولت برای توسعه بخش کشاورزی، کشاورزان این کشور معتقدند این حمایت ها ناچیز است و آنها برای تولید محصولات کشاوزی و باغی به زمین و آب کافی نیاز دارند.

بر اساس گزارش وزارت زراعت و آبیاری افغانستان، در چند سال اخیر این وزارتخانه در چارچوب برنامۀ ملی باغ‌داری ودامداری، در بخش‌هایی از کشور صدها هکتار زمین در اختیار کشاورزان قرار داده است. 

با این حال ممتاز کروخیل، عضو شورای ولایتی پکتیا می‌گوید: برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی درست عملی نشده و مهمترین اشکال اصلاح شیوه باغ داری و کشاورزی درکشور است. 

عصمت‌الله اسحاق‌زی،  کارشناس امور اقتصادی افغان هم می‌گوید: حکومت در سال‌های اخیر برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شیوه های نوینی را به گونه محدود ترویج کرده اما؛ این اقدامات جوابگوی خیل عظیم کشاورزان و باغداران افغان نیست.

اسحاق زی گفت: دولت باید روی ایجاد باغ‌های تجارتی درکشور کار کند چون اینکار وابسته به تلاش‌های حکومت است ومی‌تواند زنده‌گی مردم را درروستا ها متحول کند." 

افغانستان کشوری با بیش از ۵۰ درصد جمیعت با پیشۀ کشاورزی و دامداری است، به‌همین علت نقش کشاورزی در رشد اقتصادی این کشور بسیار برجسته ‌است. این درحالی است که به دلیل جنگ ،نفوذ طالبان و قیمت بالای تریاک، بخش های وسیعی از این کشور هر سال به جای کشت محصولات کشاورزی سودمند به زیر کشست خشخاش می رود. 

کلیدواژه