تاکید وزیر خارجه روسیه بر نقش فعال هند در روند صلح افغانستان
(last modified 1400-01-17T07:04:38+00:00 )
حمل 17, 1400 11:34 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر خارجه روسیه بر نقش فعال هند در روند صلح افغانستان
    تاکید وزیر خارجه روسیه بر نقش فعال هند در روند صلح افغانستان

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه هند بازیگر مهمی در ایجاد تشکیلات سیاسی در افغانستان دارد، گفت: روسیه قصد دارد کار رایزنی‌های مسکو در مورد افغانستان را همزمان با مذاکرات بین الافغانی از سر بگیرد.

به گزارش رادیو دری، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفتگو با هندوستان تایمز با بیان اینکه هند بخشی از فرمت مسکو که به دنبال اتحاد کشورهای همسایه،‌ قدرت‌های منطقه و آمریکا برای یافتن راه‌حل سیاسی است، افزود: چنین مکانیسمی به رسیدن به یک آشتی ملی براساس اجماع منطقه‌ای در افغانستان کمک خواهد کرد. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: روسیه قصد دارد کار رایزنی‌های مسکو در مورد افغانستان را همزمان با مذاکرات بین الافغانی از سر بگیرد.

پیش از این ضمیر کابلوف،‌ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که بود که از مذاکرات صلح مسکو رضایت داشته و آمریکا باید براساس توافق با طالبان از افغانستان خارج شود. 

همچنین قرار است در 16 آوریل/27 حمل نشستی در استانبول ترکیه برای رایزنی کشورهای مختلف و قدرتهای جهانی برای پایان جنگ در افغانستان برگزار شود.

منابع آگاه در دولت افغانستان نیز اعلام کردند که «اشرف غنی»، رییس جمهور  این کشور، طرح خود برای روند صلح را روز سه‌شنبه، هفدهم حمل، شرح می‌دهد.

این طرح سه مرحله توافق سیاسی به شمول آتش‌بس زیر نظارت سازمان‌های بین‌المللی، استقرار حکومت صلح و برگزاری انتخابات را با برخی دیگر از زیرمجموعه‌های آن در بر دارد. بدین ترتیب غنی پس از عملی شدن همه مراحل این طرح، قدرت را به حکومت بعدی واگذار می‌کند.

 

کلیدواژه