حمل 18, 1400 18:15 Asia/Kabul

سریال تلویزیونی «همبازی» که برای نخستین بار تیتراژش بر اساس موسیقی افغانستان ساخته شده و از رسانه ملی ایران در حال پخش است، در یکی از سکانس‌هایش به ماجرای «جان پدر کجاستی» اشاره کرد.

به گزارش رادیو دری،‌ سووَشون نام آهنگی است که سال گذشته با آوازی از همایون شجریان منتشر شد. موسیقی این آهنگ را تهمورس پورناظری ساخته و تکنواز کمانچه هم سهراب پورناظری بود. شعر هم از سروده‌های پوریا سوری بود.

در بخشی از شعرِ‌ این آهنگ از عبارتِ «جان پدر، کجاستی؟»‌ استفاده شده بود. این سه کلمه متنِ همان پیامکی است که پدرِ یکی از دانشجویانِ کشته‌شده در حمله تروریستی به دانشگاه کابل، برای فرزندش فرستاده بود.

12 آبان/عقرب 1399 در حمله تروریستی به دانشگاه کابل که مسئولیت آن را گروه داعش به‌عهده گرفت، 22 نفر از دانشجویان این دانشگاه به شهادت رسیدند. در جریان این حمله، پدری پس از 97 بار تماس با دخترش (از کشته‌شدگانِ این حمله بود) و پس از آنکه پاسخی دریافت نکرد، برایش پیامک فرستاد که شامل همین سه کلمه بود: «جان پدر، کجاستی؟»

پوریا سوری متنِ این پیامک را دستمایه قرار داد و شعری سرود که حاصلش در قالب آهنگِ «سووَشون» منتشر شد. همین قطعه هم بعدها به «جان پدر کجاستی» معروف شد.

حالا و در جریانِ پخش سریال تلویزیونی «هم‌بازی» از شبکه دو سیمای ایران، باز هم به این جمله‌ی دردناکِ «جان پدر کجاستی» اشاره شده و شعر پوریا سوری هم بازخوانی شده است.

کلیدواژه