حمل 22, 1400 09:01 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران اماده سرمایه گذاری در بخش های مختلف در حوزه شرق افغانستان است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در سفرکاری اش به شهر جلال اباد درنشستی با هیئت مدیره اتاق های تجارت وسرمایه گذاری ولایت ننگرهار گفت:  جمهوری اسلامی ایران اماده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، معادن و انرژی برق ابی و افتابی می باشد.

وی افزود: منطقه شرق افغانستان که از بندر چاه بهار و بندر عباس در جمهوری اسلامی در فاصله های دور افتاده است لازم است تا تسهیلات لازم برای تجار ان منطقه فراهم شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل افزود: ما حاضر هستیم در حوزه شرق افغانستان در کشاورزی و دام پروری نیز سرمایه گذاری کرده و محصولات آن را از افغانستان به ایران صادر کنیم.

بهادرامینیان افزود: تجاران حوزه شرق افغانستان میتوانند محصولات ایرانی از ایران وارد و به پاکستان صادر نمایند.

وی همچنین از هیئت مدیره اطاقهای تجارت و سرمایه گذاری خواست تا تعدادی از تاجران این منطقه را اماده سفر به جمهوری اسلامی کرده  تا انها از صنایع محتلف بازدید کنند و همچنان مذاکرات و نشستهای مستقیم با سکتور خصوصی در ایران داشته باشند.

در این نشست حضرت ولی هډه وال معاون اطاق تجارت وسرمایه گذاری در ولایت ننگرهار از فراهم نمودن تسهیلات لازم برای تاجران افغان از سوی جمهوری اسلامی ایران قدر دانی کرد و افزود: چهار ولایت شرقی افغانستان از لحاظ جمیعت از پر جمعیت ترین ولایات کشور است و بیشتر باشندگان آن از اقلام خوراکی و همچنان مواد ساختمانی استفاده می کنند.

دکتر مخلص احمد عضو هیت مدیره اطاق تجارت و سرمایه گذاری در مورد مشکلات موجود در بندر چاه بهار برای تاجران افغان، نبود شعبه بانکی در بندر چاه بهار، سیستم منظم انتقال پول وهمچنان مشکلات موجود در انتقال اموال تاجران این حوزه یاد اوری کرد و خواهان حل این مشکلات از جانب جمهوری اسلامی ایران شد.

عزیز الرحمن عرب عضو دیگر هیت مدیره اطاق تجارت وسرمایه گذاری گفت: برای تولیدات معیاری در این حوزه ما نیازی برای متخصصین ایرانی داریم ودر صورتیکه بخش سکتور خصوصی ایران امادگی داشته باشد میتوانیم سرمایه گذاری مشترک در این حوزه در بخشهای مختلف داشته باشیم.

 

کلیدواژه