حمل 24, 1400 08:25 Asia/Kabul
  • درخواست برای آتش بس در ماه مبارک رمضان در افغانستان
    درخواست برای آتش بس در ماه مبارک رمضان در افغانستان

نهادهای اجتماعی و فعالان جامعه مدنی هرات، از طرف های درگیر در افغانستان خواستند تا در ماه پر فیض رمضان، با آتش بس سراسری موافقت کنند.

به گزارش رادیو دری ، سید اشرف سادات، رئیس شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات در کنفرانس خبری با حضور رسانه ها درخصوص استقبال از ماه مبارک رمضان گفت، جنگ افغانستان جنگ منفعتی است همانطور که صلح به نفع مردم افغان است، جنگ نیز به نفع گروه های طرفدار جنگ می باشد. 

حاجی ملنگ بورانی، رئیس شورا و گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در هرات نیز گفت، توقع این است که طرف های درگیر در ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام کنند که متاسفانه برعکس در این اواخر درگیریها شدت نیز یافته و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، مردم زیادی در ماه مبارک رمضان مهاجرات کرده و فاجعه به وجود خواهد آمد. 

محمد آصف، عضو شورا و گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان هم گفت، بر اساس آماری که اعضای شورا از تمام شهرستانهای ولایت هرات بصورت روزانه به دست آورده اند، از اوایل سال ۱۴۰۰ تااکنون، پنج غیرنظامی کشته و ۷۱ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین، سونیتا شریف، یکی از اعضای جنبش زنان افغانستان هم گفت، مردم افغان از جنگ خسته شدند و آتش بس را اولین قدم برای صلح میدانند. این فعال زن افغان افزود، فصل دوم قانون اساسی باید در تمام مراحل مذاکرات صلح در نظر گرفته شود و در نشست استانبول نیز خانم ها باید حضور فعال داشته باشند و حضور آنان نباید سمبولیک باشد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس با صدور اعلامیه ای از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواستند که حداقل در آستانه ماه مبارک رمضان به آتش بس تن داده و از خصومت دست بکشند و در این ماه، غفران و مغفرت الهی را دریابند. همچنین، نگرانی خویش را نسبت به شدت گرفتن جنگ ها و قربانی شدن شهروندان ابراز نموده و از طرف های جنگ خواستند تا در ماه پر فیض رمضان، با آتش بس سراسری تفاهم نمایند و اجازه بدهند تا زندگی شهروندان حداقل تا روشن شدن نتایج کنفرانس ترکیه (استانبول) از تعرض مصئون بماند.

در همین حال، در پابان این اعلامیه تاکید شده که افزایش خشونت ها از سوی طالبان، نباید باعث شود تا دولت افغانستان را برای امتیاز گیری بیشتر در نشست استانبول و سایر نشستهای مذاکرات صلح تحت فشار قرار دهد که امری مردود و به زیان منافع مردم افغانستان است.

کلیدواژه