قتل صدها غیرنظامی در افغانستان
(last modified Wed, 14 Apr 2021 08:23:34 GMT )
حمل 25, 1400 12:53 Asia/Kabul
  • قتل صدها غیرنظامی در افغانستان
    قتل صدها غیرنظامی در افغانستان

در خشونت های سه ماه نخست امسال (2022) در مناطق مختلف افغانستان ۵۷۳ غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزای طلوع، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (چهارشنبه) در گزارشی با ابراز نگرانی از تشدید خشونت ها در این کشور اعلام کرد: در سه ماه نخست امسال ۵۷۳ غیرنظامی افغان کشته و ۱۲۱۰ تن دیگر زخمی شدند که نسبت به سه ماه نخست سال گذشته، نشانگر افزایش ۲۹ درصدی است.

یوناما در گزارش خود با ابراز نگرانی از افزایش 37 درصدی تلفات زنان و 27 درصدی تلفات کودکان در خشونت های افغانستان، از طرفین درگیر خواست به درگیریها پایان دهند.

این نهاد با آزار دهنده خواندن شمار بالای تعداد کشته ها و مجروحان خشونت ها به ویژه زنان و کودکان در افغانستان در گزارش خود تاکید کرد: تنها راه خروج از این وضعیت آغاز مذاکرات صلح است.

بر اساس این گزارش، عناصر ضد دولتی ازجمله طالبان  مسؤول۶۱ درصد از مجموع تلفات و نیروهای دولتی و طرفدار آن نیز عامل ۲۷ درصد تلفات در افغانستان هستند.

با این همه بسیاری از شخصیت ها و مردم افغانستان معتقدند، حضور نیروهای خارجی و سنگ اندازی آنها بویژه آمریکایی ها در برقراری صلح ، عامل اصلی ادامه خشونت ها در افغانستان است.

در همین پیوند گروه طالبان دیشب اعلام کرد، به دلیل اصرار آمریکا بر ادامه حضور نیروهایش در افغانستان تا 11 سپتامبر آینده، این گروه در نشست برنامه ریزی شده هفته آینده صلح در استانبول ترکیه شرکت نمی کند.

کلیدواژه